Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
TK04020289

Úsporná ložiska pro vysokorychlostní turbodmychadla

Cíle projektu

Inovativní radiální ložiska pro turbodmychadla vedoucí ke snížení mechanických ztrát radiálních ložisek o 15 % ve srovnání se současně používanými ložisky. Omezení nadlimitních vibrací rotoru až do provozních podmínek odpovídajících stlačení kompresoru 6 při kinematické viskozitě oleje 13–130 mm2/s. Snadná vyměnitelnost ložisek při údržbě. Malá citlivost pracovních ploch ložisek na opotřebení způsobené nečistotami v oleji nebo v důsledku smíšeného mazáním při mimo-návrhových provozních stavech. Vyrobitelnost ložiska na stávajícím strojovém parku. Snížení průniku oleje do prostoru rotorových ucpávek.

Klíčová slova

energy savingefficiencyturbochargingbearinghigh-speed rotary machine

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací THÉTA

  • Veřejná soutěž

    THÉTA 4 (STA02021TK040)

  • Hlavní účastníci

    PBS Turbo s.r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    TK04020289 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Energy Saving Bearings for High-speed Turbochargers

  • Anotace anglicky

    Innovative journal bearings for turbochargers resulting in a 15 % reduction in mechanical losses of the bearings compared to currently used design. Limitation of excessive rotor vibration up to operating conditions corresponding to compressor pressure ratio 6 at an oil kinematic viscosity of 13–130 mm2/s. Ease bearing replacement during maintenance. Low sensitivity of bearing work surfaces to wear due to impurities in the oil or due to mixed lubrication under off-design operating conditions. Bearing manufacturability on existing machinery. Reduction of oil flow into the rotor sealing system.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20704 - Energy and fuels

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    20302 - Applied mechanics

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    GB - Zemědělské stroje a stavby
    JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie
    JQ - Strojní zařízení a nástroje
    JR - Ostatní strojírenství
    JT - Pohon, motory a paliva

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2022

  • Ukončení řešení

    31. 3. 2025

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    28. 2. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-TA0-TK-R

  • Datum dodání záznamu

    20. 2. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    16 300 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    10 501 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    6 550 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

16 300 tis. Kč

Statní podpora

10 501 tis. Kč

64%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Energy and fuels

Doba řešení

01. 01. 2022 - 31. 03. 2025