Modelování spojů pro řešení charakteristik damage tolerance konstrukcí pomocí MKP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F00%3A00011802" target="_blank" >RIV/00010669:_____/00:00011802 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelování spojů pro řešení charakteristik damage tolerance konstrukcí pomocí MKP
Popis výsledku v původním jazyce
"V příspěvku je popsána metodika modelování spojů ekvivalentní tuhosti v pevnostních modelech MKP pro výpočet charakteristik damage tolerance konstrukcí. Pro modelování jsou použity jednorozměrné prvky systému MSC/NASTRAN. Tuhost spojovacích prvků je odvozena na základě porovnání analytických funkcí a experimentálních měření provedených ve VZLÚ a.s. na typických nýtových spojích používaných v leteckém průmyslu. Metodika stanovení tuhosti spojů připojení okolních částí konstrukce je použitelná i pro ne"lineární deformační charakteristiku spoje. Uvedená metodika je využívána pro výpočtový odhad rychlost šíření únavové poruchy v konstrukčním prvku s vlivem připojení okolní konstrukce. Tyto výpočtové odhady jsou součástí průkazu letové způsobilosti letoununavrženého podle filozofie damage tolerace.
Název v anglickém jazyce
Modeling of fasteners for damage tolerance characteristic calculation by FEA
Popis výsledku anglicky
The behaviour of fatigue crack may be affected by mechanical factors such as stress state, load, frequency as well as environmental effects like corrosion and temperature. The prediction and assessment of fatigue cracks propagation in real engineering structures and components have to take into accounts realistic boundary conditions. The purpose of this paper is to describe the technique of modelling fasteners using FEA and to demonstrate its accuracy and capability by examining some examples of practical significance, such as crack propagation in the main fuselage stringer. This technique was developed by the Strength Reliability Department of the Aeronautical Research and Test Institute (ARTI) in Prague.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/PZ-D2%2F16" target="_blank" >PZ-D2/16: Kompletní syst. zabezpečení výzkumně vývoj. a zkušeb. prací zaměřených na strojíren. a zejm. leteckou výrobu v souladu s předpisy EU a USA (ISO,JAR,FAR,MIL...).</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2000
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Uživatelská konference 2000 MSC Software s.r.o.
ISBN
80-238-5454-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
61-69
Název nakladatele
MSC.Software s.r.o.
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
30. 11. 1999
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—