Optimization Solution for Determination of Whirl Flutter Stability Boundaries
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F09%3A%230000927" target="_blank" >RIV/00010669:_____/09:#0000927 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Optimization Solution for Determination of Whirl Flutter Stability Boundaries
Popis výsledku v původním jazyce
The submitted paper deals with the turboprop aircraft structure whirl flutter analysis. It gives a summary of the regulations requirements, the theoretical background, the aircraft certification relating issues and the ordinary analytical procedure by means of the NASTRAN (solver 145). The main part deals with determination of critical engine suspension stiffness parameters considering the structure whirl flutter stability at the certification speed. The NASTRAN optimization solution (solver 200) is employed. The analytical procedure is demonstrated on the two examples: the engine component model of the single engine turboprop utility aircraft and the wing - engine component model of the twin turboprop commuter aircraft. Finally, the future exploitation of the method is outlined.
Název v anglickém jazyce
Optimization Solution for Determination of Whirl Flutter Stability Boundaries
Popis výsledku anglicky
The submitted paper deals with the turboprop aircraft structure whirl flutter analysis. It gives a summary of the regulations requirements, the theoretical background, the aircraft certification relating issues and the ordinary analytical procedure by means of the NASTRAN (solver 145). The main part deals with determination of critical engine suspension stiffness parameters considering the structure whirl flutter stability at the certification speed. The NASTRAN optimization solution (solver 200) is employed. The analytical procedure is demonstrated on the two examples: the engine component model of the single engine turboprop utility aircraft and the wing - engine component model of the twin turboprop commuter aircraft. Finally, the future exploitation of the method is outlined.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Czech Aerospace Proceedings / Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Svazek periodika
3/2009
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—