Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Numerical and experimental study of a cooling for vanes in a small turbine engine

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F16%3AN0000070" target="_blank" >RIV/00010669:_____/16:N0000070 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.epj-conferences.org/articles/epjconf/abs/2016/09/epjconf_efm2016_02106/epjconf_efm2016_02106.html" target="_blank" >http://www.epj-conferences.org/articles/epjconf/abs/2016/09/epjconf_efm2016_02106/epjconf_efm2016_02106.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1051/epjconf/201611402106" target="_blank" >10.1051/epjconf/201611402106</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Numerical and experimental study of a cooling for vanes in a small turbine engine

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is concerned with a cooling system for inlet guide vanes of a small turbine engine which are exposed to a high temperature gas leaving a combustion chamber. Because of small dimensions of the vanes, only a simple internal cavity and cooling holes can be realized. The idea was to utilize a film cooling technique. The proposed solution was simulated by means of a numerical method based on a coupling of CFD and heat transfer solvers. The numerical results of various scenarios showed a desired decrease of the temperature, especially on the most critical part - the trailing edge. The numerical data are compared to results obtained by experimental measurements performed in a test facility in our institute. A quarter segment model of the inlet guide vanes wheel was equipped with thermocouples in order to verify an effect of cooling. Despite some uncertainty in the results, a verifiable decrease of the vane temperature was observed.

  • Název v anglickém jazyce

    Numerical and experimental study of a cooling for vanes in a small turbine engine

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is concerned with a cooling system for inlet guide vanes of a small turbine engine which are exposed to a high temperature gas leaving a combustion chamber. Because of small dimensions of the vanes, only a simple internal cavity and cooling holes can be realized. The idea was to utilize a film cooling technique. The proposed solution was simulated by means of a numerical method based on a coupling of CFD and heat transfer solvers. The numerical results of various scenarios showed a desired decrease of the temperature, especially on the most critical part - the trailing edge. The numerical data are compared to results obtained by experimental measurements performed in a test facility in our institute. A quarter segment model of the inlet guide vanes wheel was equipped with thermocouples in order to verify an effect of cooling. Despite some uncertainty in the results, a verifiable decrease of the vane temperature was observed.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BJ - Termodynamika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/7E12035" target="_blank" >7E12035: Efektivní systémy a pohony pro malá letadla</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EPJ Web of Conferences

  • ISBN

  • ISSN

    21016275

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Název nakladatele

    EDP Sciences

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    17. 11. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku