PREDICTION OF THE OVERLOADED AXIAL TURBINE STAGE EFFICIENCY USING THE HYBRID RANS/LES TURBULENCE MODEL
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F20%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00010669:_____/20:N0000013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.engmech.cz/im/proceedings/show_p/2020/464" target="_blank" >https://www.engmech.cz/im/proceedings/show_p/2020/464</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21495/5896-3-464" target="_blank" >10.21495/5896-3-464</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
PREDICTION OF THE OVERLOADED AXIAL TURBINE STAGE EFFICIENCY USING THE HYBRID RANS/LES TURBULENCE MODEL
Popis výsledku v původním jazyce
The paper deals with application of hybrid RANS/LES turbulence model for computation of flow in axial turbine stage at off-design operation regime. This operating regime is characterized by massive separation of the boundary layer on the suction side of the rotor blades which leads to high-swirl flow field behind the axial stage. Used hybrid RANS/LES model is based on transport equation for the kinetic energy which is shared in both RANS and LES modes. The model is implemented into the in-house numerical code which was originally designed for solution of RANS equation. Therefore the numerical inviscid fluxes are modified here in order to reduce a native numerical dissipation for use in LES approach.
Název v anglickém jazyce
PREDICTION OF THE OVERLOADED AXIAL TURBINE STAGE EFFICIENCY USING THE HYBRID RANS/LES TURBULENCE MODEL
Popis výsledku anglicky
The paper deals with application of hybrid RANS/LES turbulence model for computation of flow in axial turbine stage at off-design operation regime. This operating regime is characterized by massive separation of the boundary layer on the suction side of the rotor blades which leads to high-swirl flow field behind the axial stage. Used hybrid RANS/LES model is based on transport equation for the kinetic energy which is shared in both RANS and LES modes. The model is implemented into the in-house numerical code which was originally designed for solution of RANS equation. Therefore the numerical inviscid fluxes are modified here in order to reduce a native numerical dissipation for use in LES approach.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000007" target="_blank" >TN01000007: Národní centrum pro energetiku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ENGINEERING MECHANICS 2020 26th INTERNATIONAL CONFERENCE
ISBN
978-80-214-5896-3
ISSN
1805-8248
e-ISSN
1805-8256
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
464-467
Název nakladatele
—
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
online
Datum konání akce
24. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000667956100108