Effect of the Test Procedure and Thermoplastic Composite Resin Type on the Curved Beam Strength
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F21%3AN0000011" target="_blank" >RIV/00010669:_____/21:N0000011 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdpi.com/1996-1944/14/2/352" target="_blank" >https://www.mdpi.com/1996-1944/14/2/352</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/ma14020352" target="_blank" >10.3390/ma14020352</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effect of the Test Procedure and Thermoplastic Composite Resin Type on the Curved Beam Strength
Popis výsledku v původním jazyce
The application of thermoplastic composites (TPCs) in aircraft construction is growing. This paper presents a study of the effect of an applied methodology (standards) on out-of-plane interlaminar strength characterization. Additionally, the mechanical behaviour of three carbon fibre-reinforced thermoplastic composites was compared using the curved beam strength test. Data evaluated using different standards gave statistically significantly different results. The study also showed that the relatively new polyaryletherketone (PAEK) composite had significantly better performance than the older and commonly used polyphenylensulfid (PPS) and polyetheretherketone (PEEK). Furthermore, considering the lower processing temperature of PAEK than PEEK, the former material has good potential to be used in serial aerospace production.
Název v anglickém jazyce
Effect of the Test Procedure and Thermoplastic Composite Resin Type on the Curved Beam Strength
Popis výsledku anglicky
The application of thermoplastic composites (TPCs) in aircraft construction is growing. This paper presents a study of the effect of an applied methodology (standards) on out-of-plane interlaminar strength characterization. Additionally, the mechanical behaviour of three carbon fibre-reinforced thermoplastic composites was compared using the curved beam strength test. Data evaluated using different standards gave statistically significantly different results. The study also showed that the relatively new polyaryletherketone (PAEK) composite had significantly better performance than the older and commonly used polyphenylensulfid (PPS) and polyetheretherketone (PEEK). Furthermore, considering the lower processing temperature of PAEK than PEEK, the former material has good potential to be used in serial aerospace production.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV30033" target="_blank" >FV30033: Konstrukční a technologický vývoj primárních leteckých dílů pokročilých tvarů z kompozitu s termoplastovou matricí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Materials
ISSN
1996-1944
e-ISSN
1996-1944
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
1-13
Kód UT WoS článku
000611366200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85099465147