Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effect of primer and sealant in refill friction stir spot welded joints on strength and fatigue behaviour of aluminium alloy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F23%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00010669:_____/23:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142112322007058?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142112322007058?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2022.107455" target="_blank" >10.1016/j.ijfatigue.2022.107455</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effect of primer and sealant in refill friction stir spot welded joints on strength and fatigue behaviour of aluminium alloy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The refill friction stir spot welding (RFSSW) is one of the promising friction stir welding (FSW) methods consisting in the joint creation by plunging and retracting the rotating tool into the overlapped sheets without an exit hole after welding. This work aims to fulfil a knowledge gap related to use of aluminium semi-products in a final configuration state (including anodizing, primer and sealant application) for RFSSW process by means of the lap-shear and cross-tension mechanical test, fatigue performance, metallographic and fractographic analyses, and digital image correlation (DIC) technique. Sheet semiproducts of thicknesses from 2 to 3 mm made of AA7050-T7451 and AA2024-T3 aluminium alloys in bare and/or anodised condition were used for the lap-joint specimens manufacturing and five various material joint combinations were analysed. The effect on static strength for the joint configurations with primer and sealant was studied and compared with the bare material’s RFSSW joints. Fatigue tests showed that the primed configurations exhibited a higher scatter of the results and a different slope of fatigue curve with a higher fatigue limit value as compared with the bare material’s joints exhibiting a higher ultimate static strength.

  • Název v anglickém jazyce

    Effect of primer and sealant in refill friction stir spot welded joints on strength and fatigue behaviour of aluminium alloy

  • Popis výsledku anglicky

    The refill friction stir spot welding (RFSSW) is one of the promising friction stir welding (FSW) methods consisting in the joint creation by plunging and retracting the rotating tool into the overlapped sheets without an exit hole after welding. This work aims to fulfil a knowledge gap related to use of aluminium semi-products in a final configuration state (including anodizing, primer and sealant application) for RFSSW process by means of the lap-shear and cross-tension mechanical test, fatigue performance, metallographic and fractographic analyses, and digital image correlation (DIC) technique. Sheet semiproducts of thicknesses from 2 to 3 mm made of AA7050-T7451 and AA2024-T3 aluminium alloys in bare and/or anodised condition were used for the lap-joint specimens manufacturing and five various material joint combinations were analysed. The effect on static strength for the joint configurations with primer and sealant was studied and compared with the bare material’s RFSSW joints. Fatigue tests showed that the primed configurations exhibited a higher scatter of the results and a different slope of fatigue curve with a higher fatigue limit value as compared with the bare material’s joints exhibiting a higher ultimate static strength.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Fatigue

  • ISSN

    0142-1123

  • e-ISSN

    0142-1123

  • Svazek periodika

    168

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3/2023

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000912476500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85144317055