Technologie údržby vozovek pomocí tenkovrstvých technologií s vyztuženími kompozitními materiály
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00012661%3A_____%2F23%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00012661:_____/23:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://saintgobain.sharepoint.com/:f:/r/sites/GGEUROPE/Documents%20partages/GlasGrid/Brochure?csf=1&web=1&e=Y433Zu" target="_blank" >https://saintgobain.sharepoint.com/:f:/r/sites/GGEUROPE/Documents%20partages/GlasGrid/Brochure?csf=1&web=1&e=Y433Zu</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technologie údržby vozovek pomocí tenkovrstvých technologií s vyztuženími kompozitními materiály
Popis výsledku v původním jazyce
Výstupem je inovativní technologie údržby vozovek za pomocí vyztužených tenkovrstvých technologií. Nová technologie umožní udržovat silnice s otevřenými trhlinami, omezí šíření trhlin do tenký asfaltových vrstev, zrychlení údržby, za současného vynaložení nižších finančních nákladů. Výstupem je technologický popis, ve kterém je uvedeno užití technologie, doporučené stavební materiály (vysokopevnostní kompozity, spojovací postřiky a údržbové technologie), návrh technologie, provádění a kontrola technologie.
Název v anglickém jazyce
Pavement maintenance technology using thin-layer technologies with reinforced composite materials
Popis výsledku anglicky
The outcome is an innovative pavement maintenance technology using reinforced thin-tayer technologies. The new technology enables the maintenance of roads with open cracks, limiting the propagation of cracks into thin asphalt layers, speeding up maintenance while incurring lower financial costs. The deliverable is a technology description that outlines the use of the technology, recommended construction materials (high-strength composites, bonding sprays and maintenance technologies), technology design, implementation and control of the technology.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20100 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000033" target="_blank" >CK01000033: Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Technologie tenkých vyztužených vrstev
Číselná identifikace
—
Technické parametry
V průběhu řešení bylo realizováno položení sklovláknité kompozitní mříže s lehkým vliesem na povrch vozovky a jeho překrytí tenkými vrstvami emulzního mikrokoberce za studena 15 mm až 20 mm. Technologie byla ověřena úspěšnou realizací na zkušebním úseku ul. Svépomoc ve městě Sezimovo Ústí. Pokládka úseku byla bezproblémová a úsek byl nezávisle na řešitelích posouzen po 4 měsících užívání jako bez očekávaných poruch v případě nepoužití vyztužení. Tím došlo k ověření technologie. Výsledek byl dosažen, ale současné technické předpisy zatím neumožňují používání této inovativní technologie a zatím není jistota, zda při revizi technického předpisu TP 147 Užití asfaltových membrán a geosyntetik v konstrukci vozovek bude technologie vyztužování asfaltových vrstev v celé šíři uplatněna. Cílem je zapracovat výsledek řešení - Metodiku k využití vysokopevnostních kompozitních materiálů pro opravy a zesilování netuhých vozovek asfaltovými vrstvami do těchto TP.
Ekonomické parametry
Při porovnání této inovativní technologii údržby vozovek s běžnou opravou pomocí asfaltového betonu byly vyčísleny předpokládané ekonomické úspory ve výši až 60 % z celkových nákladů. Další výhodou je časová úspora. Tradiční oprava asfaltovým betonem trvá 5 pracovních dní. Oproti tomu, realizace formou emulzního mikrokoberce za použití s kompozitní mříží lze realizovat za 1 pracovní den a na místo sanace se celoplošně využije kompozitní mříž. Studené technologie (technologie emulzních zákrytů a mikrokoberců, resp. obecně kalových vrstev) jsou z pohledu snížení CO2 velice příznivě, jelikož mají výrazně nižší energetické nároky a nižší emise, než má výroba běžných horkých asfaltových směsí. Při využití studených technologií není třeba vstupní suroviny (asfalt, kamenivo), ani výslednou směs na teplotu cca 140–180 °C, oproti běžným asfaltovým směsím. Energetická náročnost studených technologií je tak přibližně 5x nižší, než je tomu u horkých technologií využívající asfaltové směsi.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00012661; 14504456
Název vlastníka
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o.; VIALIT SOBĚSLAV spol. s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
O - Doposud nevyužívaný výsledek
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
https://saintgobain.sharepoint.com/:f:/r/sites/GGEUROPE/Documents%20partages/GlasGrid/Brochure?csf=1&web=1&e=Y433Zu