Emise HFC 134a z automobilové klimatizace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020699%3A_____%2F18%3AN0000052" target="_blank" >RIV/00020699:_____/18:N0000052 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Emise HFC 134a z automobilové klimatizace
Popis výsledku v původním jazyce
Silniční doprava je zdrojem emisí znečišťujících látek, ale i skleníkových plynů. Mezi skleníkové plyny ze silniční dopravy patří CO2, CH4, N2O a HFC 134a. HFC 134a je chladivo, které se používá jako náhrada za chladiva, která poškozují ozonovou vrstvu od poloviny 90. let. HFC 134a nepoškozuje ozonovou vrstvu, ale bohužel má negativní dopad na klimatický systém Země. Emise HFC 134a z automobilové dopravy měly v roce 2015 přibližně 26% podíl na celkových emisích fluorovaných skleníkových plynů České Republiky použitých v chladících a klimatizačních zařízeních. Vzhledem k tomu, že počet aut vybavených klimatizací narůstá každým rokem, je nutné zajistit, že sběr dat a emisní odhady budou co nejpřesnější. V rámci výzkumného projektu byl vytvořen postup pro sběr a přípravu dat pro emisní výpočty z kategorie 2.F.1.e Mobilní klimatizace. Nový přístup umožňuje využít dopravní statistiky, které obsahují informace o výrobě vozidel, stavu vozového parku a likvidaci vozidel. Nový přístup byl již použit v Národní inventarizační zprávě, která byla publikována v roce 2018. Pro další zpřesnění je plánováno navázat spolupráci s Centrem dopravního výzkumu (CVD), které má k dispozici data z modelu COPERT.
Název v anglickém jazyce
HFC 134a from mobile airconditioning
Popis výsledku anglicky
Road transport is source of emissions of air pollutants and also emissions of greenhouse gases. The greenhouse gases emitted by the road transport are CO2, CH4, N2O a HFC 134a. HFC 134a is refrigerant used from the middle of 90’s as a substitute for ozone depletion substances. HFC 134a does not damage the ozone layer but unfortunately HFC 134a contribute to the global greenhouse effect. Emissions of HFC 134a from road transport has 26% share on total fluorinated greenhouse gas emissions from air conditioning and refrigeration of the Czech Republic in 2015. Due to the annually increase of vehicles with air conditioning is necessarily to ensure that the data collection, preparation and emission estimates are accurate. Thanks to the research, new approach of data collection was introduced in the National Inventory Report of the Czech Republic published in 2018. New approach involves the use of transport statistics, which contains data about production of vehicles, current vehicle fleet and destroying of vehicles. Data are used for emission estimates from category 2.F.1.e Mobile air conditioning. For further improvements is planned to contact Transport Research Centre to obtain data from COPERT.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
10510 - Climatic research
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů