Doprava a tepelný ostrov města
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020699%3A_____%2F20%3AN0000109" target="_blank" >RIV/00020699:_____/20:N0000109 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Doprava a tepelný ostrov města
Popis výsledku v původním jazyce
Pojem tepelný ostrov města je dnes součástí mezo až mikroklimatologických studií. Mnohé studie dokládají, že se ve městech projevuje změna radiační bilance výskytem vyšší teploty vzduchu, která je extrémních hodnotáchech pro obyvatele nepříznivé. Počet obyvatel ve městech stále více narůstá a města jsou v současné době významným prvkem krajiny. Dochází ke změně původního povrchu z krajiny přírodní na městské prostředí, kde je významně potlačena zeleň a povrch tvoří stavební materiály. Na rozsahu těchto ploch se podílí i doprava. Velký vliv na změnu radiační bilance ve městě mají parkovací plochy, jednak svým povrchem, ale také zaparkovanými auty. V jasných dnech dosahují povrchové teploty povrchu plošných parkovišť přes 60 °C, zaparkovaná auta černé barvy i přes 70 °C. Řešení dopravy včetně parkování by mělo respektovat i tento vliv na klima města.
Název v anglickém jazyce
Transportation and Urban Heat Island
Popis výsledku anglicky
The term urban heat island has become part of meso- and microclimatological studies. Many studies prove that different radiation balance in urban areas leads to not just higher air temperatures, but such extremes are also undesirable for the local urban population. Number of people living in urban areas constantly increases and cities are now a significant landscape element. The original landscape surfaces are being transformed into urban artificial ones, with significantly reduced green areas. These artificial surfaces are partly also related to transportation. Significant effect on radiation balance in cities play parking lots, consisting of their actual surface as well as the parked vehicles. On sunny days surface temperatures of parking lots can reach over 60 °C, in case of dark-colored parked cars over 70 °C. Planning of the transportation system including the position of parking lots should also take into account this effect on urban climate.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10509 - Meteorology and atmospheric sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/VH20202021052" target="_blank" >VH20202021052: Stanovení metod hodnocení městského klimatu, zvláště tepelného ostrova, určení postupů a návrh opatření pro omezení negativních dopadů meteorologických extrémů na obyvatele a životní prostředí, zejména ve velkých městských aglomeracích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IX. česko-slovenská konference „Doprava, zdraví a životní prostředí“
ISBN
978-80-88074-78-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
110-115
Název nakladatele
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.,
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
12. 10. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—