Optimalizace rozmístění stanic imisního monitoringu (IM) dle jejich klasifikace; rozmístění stanic IM dle návrhu nové legislativy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020699%3A_____%2F23%3AN0000029" target="_blank" >RIV/00020699:_____/23:N0000029 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.projekt-aramis.cz/results/V89_2023_Aramis_DC_5_3_optimalizace.pdf" target="_blank" >https://www.projekt-aramis.cz/results/V89_2023_Aramis_DC_5_3_optimalizace.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace rozmístění stanic imisního monitoringu (IM) dle jejich klasifikace; rozmístění stanic IM dle návrhu nové legislativy
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 2023 pokračovala optimalizace rozmístění stanic imisního monitoringu (IM) se zaměřením na klasifikaci, která byla v této etapě nejdůležitějším faktorem optimalizace stanic. V prvé řadě jde o Státní síť imisního monitoringu (SSIM) ČHMÚ. Ve 2. pololetí roku 2023 byl kladen velký důraz na návrh nové legislativy. Byly posouzeny vybrané legislativní body dle revize směrnice 2008/50/ES dle Evropské komise, Výboru pro životní prostředí a Švédského předsednictví. Bylo zpracováno rozmístění stanic SSIM z hlediska navrhované revize legislativy. Klasifikace stanic IM v tom hraje důležitou roli. Byl aktualizován minimální počet stanic SSIM z hlediska jednotlivých znečišťujících látek včetně určení povinných měření pro hodnocení kvality ovzduší. V této etapě šlo o látky se současnými imisními limity – SO2, PM10 a PM2,5, NO2 a NOx, O3, CO, benzo[a]pyren, benzen a TK. Lokality byly nejprve posouzeny z hlediska stávající legislativy, pak dle navržené revize legislativy. Na závěr bloku jednotlivých znečišťujících látek byla vždy řešena SSIM.
Název v anglickém jazyce
The Optimization of the deployment of air quality stations according to their classification. The deployment of air quality stations according to the draft of the new legislation
Popis výsledku anglicky
In 2023, the optimization of the deployment of air quality stations continued with a focus on classification, which was the most important factor in station optimization at this stage. First of all, it is the State Network of air quality monitoring stations of the CHMI. In the second half of 2023, great emphasis was placed on the proposal of new legislation. Selected legislative points were assessed according to the revision of Directive 2008/50/EC according to the European Commission, the Committee for the Environment and the Swedish Presidency. The deployment of State Network of air quality monitoring stations was processed in terms of the proposed revision of the legislation. The classification of air quality stations plays an important role in this. The minimum number of State Network of air quality monitoring stations was updated in terms of individual pollutants, including the determination of mandatory measurements for air quality assessment. At this stage, these were substances with current emission limits – SO2, PM10 and PM2.5, NO2 and NOx, O3, CO, benzo[a]pyrene, benzene and heavy metals. The locations were first assessed in terms of existing legislation, then according to the proposed revision of the legislation. The State Network of air quality monitoring stations was always solved at the end of the block of individual pollutants.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
10509 - Meteorology and atmospheric sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SS02030031" target="_blank" >SS02030031: Integrovaný systém výzkumu, hodnocení a kontroly kvality ovzduší</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů