Divadlo a demokracie: České nezávislé divadlo po roce 2000 v kontextu čtvrtstoletí svobody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023205%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023205:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Divadlo a demokracie: České nezávislé divadlo po roce 2000 v kontextu čtvrtstoletí svobody
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace Divadlo a demokracie: České nezávislé divadlo po roce 2000 v kontextu čtvrtstoletí svobody je výsledkem výzkumného úkolu Institutu umění – Divadelního ústavu, který byl realizován v období 2019–2023. Sledovaným obdobím jsou převážně léta 2000 až 2014, kdy se Česká republika naplno vrátila do demokratických a evropských struktur. Tento časový úsek doplňuje celkový záběr výzkumného úkolu, který byl zaměřen na vývoj nezávislých divadelních aktivit během čtvrtstoletí po sametové revoluci, a publikace tak navazuje na výstup z první fáze výzkumu Divadlo a svoboda: První dekáda nezávislosti českého divadla po roce 1989. Oddíl v autorství Martiny Peckové Černé DIVADLO A DEMOKRACIE: České nezávislé divadlo po roce 2000 jako součást systému mapuje podmínky pro rozvoj nezávislého divadla v období 2000– 2014. Oddíl v autorství Veroniky Drábkové ZVUK A DEMOKRACIE: Cesty hudebního divadla k nezávislosti (1989–2014) zachycuje vývoj dvou oblastí hudebního divadla v období 25 let po sametové revoluci: operní a muzikálové divadlo. Oddíl Vladimíra Mikulky TEXT A DEMOKRACIE: Nezávislé činoherní divadlo po roce 2000 sleduje, jakým způsobem se česká nezávislá scéna vyvíjela poté, co skončil často nepřehledný a pravidly nejistě podchycený vývoj v předchozím desetiletí. Oddíl v autorství Kateřiny Dolenské OBJEKT A DEMOKRACIE: Loutkové a objektové divadlo v novém tisícileté popisuje hlavní vývojové tendence a přibližuje klíčové divadelní soubory aktivní od roku 2000 do roku 2016, kdy bylo české a slovenské loutkářství zapsáno na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Oddíl v autorství Hany Strejčkové TĚLO A DEMOKRACIE: Scéna v pohybu přibližuje vývoj pohybového divadla od přelomu tisíciletí do roku 2014 v jeho třech profilových oblastech: novém cirkusu pantomimě a fyzickém divadle, přičemž akcentuje mezioborové souvislosti. Oddíl v autorství Antonína Brindy PROSTOR A DEMOKRACIE: Rozšiřující se kartografie nezávislých divadelních prostor se věnuje vzniku a rozvoji téměř výhradně nezřizovaných divadelních a multikulturních prostorů v období 2000–2014. Oddíl v autorství Amálie Bulandrové VÝTVARNÉ GESTO A DEMOKRACIE: Scénografie pro nezávislé divadlo (1989–2014) se soustředí na pozici scénografie a obecně výtvarné složky v kontextu nezávislého divadla v České republice. Pro výzkum byly zpracovány odborné rešerše a využity rozhovory s aktéry a pamětníky.
Název v anglickém jazyce
Theatre and Democracy: Czech Independent Theatre After 2000 in the Context of Twenty-Five Years of Freedom
Popis výsledku anglicky
The publication Theatre and Democracy: Czech Independent Theatre After 2000 in the Context of Twenty-Five Years of Freedom is the result of a research project by the Arts and Theatre Institute (ATI) carried out from 2019–2023. The period studied is primarily the years 2000 to 2014, when the Czech Republic fully returned to democratic and European structures. This chronological stretch completes the panorama of a larger research project dealing with the evolution of independent theatrical activities during the quarter-century after the Velvet Revolution; this publication thus follows on from the output from the first phase of the research, the publication Theatre and Freedom: The First Decade of Czech Independent Theatre After 1989. The section authored by Martina Pecková Černá, THEATRE AND DEMOCRACY: Czech Independent Theatre After 2000 as Part of the System, maps the conditions for the development of independent theatre from 2000–2014. Veronika Drábková’s SOUND AND DEMOCRACY: Music Theatre’s Path to Independence (1989–2014) traces the evolution of two areas of music theatre in the 25 years after the Velvet Revolution: opera and musical theatre. The section by Vladimír Mikulka, TEXT AND DEMOCRACY: Independent Dramatic Theatre After 2000, follows the wave of renewed interest in regular plays, such as the “in-yer-face” plays popular at the time, or, more broadly, “new writing” in general. Kateřina Dolenská’s section, OBJECT AND DEMOCRACY: Puppet and Object Theatre in the New Millenium, describes the main developmental trends and introduces the key theatre ensemble active from 2000 to 2015, when Czech and Slovak puppet theatre was inscribed on UNESCO’s Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. The section by Hana Strejčková, BODY AND DEMOCRACY: A Scene in Motion, traces the evolution of movement-based theatre from the turn of the millennium to 2014 in three distinct areas: new circus, mime and physical theatre, emphasising interdisciplinary connections in the process. Antonín Brinda’s section, SPACE AND DEMOCRACY: The Expanding Cartography of Independent Theatre Spaces, is devoted to the establishment and development of almost exclusively independent theatre and multicultural spaces from 2000–2014. Amálie Bulandrová’s THE VISUAL GESTURE AND DEMOCRACY: Scenography for Independent Theatre (1989–2014), concentrates on the position of scenography and, more broadly, visual elements in the context of independent theatre in the Czech Republic. The publication combines scholarly research and interviews with participants and witnesses.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7008-493-9
Počet stran knihy
413
Název nakladatele
Institut umění - Divadelní ústav
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—