Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Václav Koranda mladší a kompaktáta

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023221%3A_____%2F16%3AN0000063" target="_blank" >RIV/00023221:_____/16:N0000063 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Václav Koranda mladší a kompaktáta

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento příspěvek se zabývá tím, jak pojímal kompaktáta Václav Koranda mladší, univerzitní mistr a správce české utrakvistické církve v letech 1471 až 1489. Koranda byl stejně jako Jan Rokycana a Martin Lupáč přesvědčen o nezvratné platnosti kompaktátních smluv. Kladl důraz na obsah kompaktátních listin: Čechové a Moravané v nich byli prohlášeni za věrné křesťany, bylo jim povoleno přijímání z kalicha a bylo zakázáno hanobení husitské věroučné praxe. Koranda se přikláněl k radikální interpretaci kompaktát jako náboženských svobod pro utrakvisty, zároveň ale odpíral stejný druh svobody katolíkům, což bylo fakticky v rozporu se smyslem kompaktát. Je zřejmé, že v době poděbradské a jagellonské byl utrakvismus reprezentován nejen symbolem kalicha, ale svébytným symbolem se stala sama kompaktáta, smlouva mezi husity a církví, která do jisté míry uznávala husitský program čtyř pražských článků, jímž se husité vymezili proti katolické církvi. V příloze je vydán Korandův zápis o kompaktátech z počátku osmdesátých let 15. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Václav Koranda the Younger and the Compactata

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with how the Compactata were understood by Václav Koranda the Younger, a university master and administrator of the Utraquist Church from 1471 to 1489. Just like Jan Rokycana and Martin Lupáč, Koranda was convinced of the irreversible validity of the Compactata. He placed emphasis on the content of the Compactata letters: in them the Bohemians and Moravians were declared to be faithful Christians, they were allowed the chalice and the disparagement of Hussite doctrinal practice was banned. Koranda leaned toward a radical interpre- tation of the Compactata as establishing religious freedom for Utraquists, but at the same time he denied the same kind of freedom to Catholics, which was in fact contrary to the spirit of the Compactata. It is clear that in the Poděbradian and Jagiellonian periods Utraquism was represented not only by the symbol of the chalice, but the Compactata themselves became an independent symbol, a contract between the Hussites and the Church, which to a certain extent recog- nized the Four Articles, through which the Hussites defi ned themselves against the Catholic Church. Koranda's entry on the Compactata from the beginning of the 1480s is edited in the appendix.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Kalich jako symbol v prvním století utrakvismu

  • ISBN

    978-80-7007-474-9

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    153-166

  • Počet stran knihy

    241

  • Název nakladatele

    Centrum medievistických studií - Filosofia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly