Václav Koranda mladší a kompaktáta
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023221%3A_____%2F16%3AN0000063" target="_blank" >RIV/00023221:_____/16:N0000063 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Václav Koranda mladší a kompaktáta
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek se zabývá tím, jak pojímal kompaktáta Václav Koranda mladší, univerzitní mistr a správce české utrakvistické církve v letech 1471 až 1489. Koranda byl stejně jako Jan Rokycana a Martin Lupáč přesvědčen o nezvratné platnosti kompaktátních smluv. Kladl důraz na obsah kompaktátních listin: Čechové a Moravané v nich byli prohlášeni za věrné křesťany, bylo jim povoleno přijímání z kalicha a bylo zakázáno hanobení husitské věroučné praxe. Koranda se přikláněl k radikální interpretaci kompaktát jako náboženských svobod pro utrakvisty, zároveň ale odpíral stejný druh svobody katolíkům, což bylo fakticky v rozporu se smyslem kompaktát. Je zřejmé, že v době poděbradské a jagellonské byl utrakvismus reprezentován nejen symbolem kalicha, ale svébytným symbolem se stala sama kompaktáta, smlouva mezi husity a církví, která do jisté míry uznávala husitský program čtyř pražských článků, jímž se husité vymezili proti katolické církvi. V příloze je vydán Korandův zápis o kompaktátech z počátku osmdesátých let 15. století.
Název v anglickém jazyce
Václav Koranda the Younger and the Compactata
Popis výsledku anglicky
This paper deals with how the Compactata were understood by Václav Koranda the Younger, a university master and administrator of the Utraquist Church from 1471 to 1489. Just like Jan Rokycana and Martin Lupáč, Koranda was convinced of the irreversible validity of the Compactata. He placed emphasis on the content of the Compactata letters: in them the Bohemians and Moravians were declared to be faithful Christians, they were allowed the chalice and the disparagement of Hussite doctrinal practice was banned. Koranda leaned toward a radical interpre- tation of the Compactata as establishing religious freedom for Utraquists, but at the same time he denied the same kind of freedom to Catholics, which was in fact contrary to the spirit of the Compactata. It is clear that in the Poděbradian and Jagiellonian periods Utraquism was represented not only by the symbol of the chalice, but the Compactata themselves became an independent symbol, a contract between the Hussites and the Church, which to a certain extent recog- nized the Four Articles, through which the Hussites defi ned themselves against the Catholic Church. Koranda's entry on the Compactata from the beginning of the 1480s is edited in the appendix.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kalich jako symbol v prvním století utrakvismu
ISBN
978-80-7007-474-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
153-166
Počet stran knihy
241
Název nakladatele
Centrum medievistických studií - Filosofia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—