Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Památník zpěvačky Marty Procházkové, manželky Ludevíta Procházky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F17%3A10133507" target="_blank" >RIV/00023272:_____/17:10133507 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Památník zpěvačky Marty Procházkové, manželky Ludevíta Procházky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek je věnován pěvkyni Martě Procházkové, rozené Reisingerové (1849-1903), manželce Ludevíta Procházky (1837-1888), jejíž jméno dnes není uváděno ve slovnících operních pěvců 19. století. Procházková vystupovala nejprve jako koncertní umělkyně, v roce 1875 se představila ve filharmonickém koncertu ve Vídni pod vedením Hanse Richtera. V opeře debutovala jako Sulamit v pražském Německém zemském divadle v Goldmarkově Královně ze Sáby v roce 1878. V témže roce ji angažoval Bernhard Pohl (zvaný Pollini) pro hamburskou operu (Stadttheater), kde působila v letech 1878-1881. V roce 1880 hostovala ve Vídeňské dvorní opeře. Následujícího roku přijala angažmá u Dvorní opery v Drážďanech, odkud se v roce 1883 vrátila do Hamburku. Pěveckou kariéru ukončila v roce 1888. Patřila mezi vysoce oceňované představitelky wagnerovských rolí. Památník Marty Procházkové uložený v Národním muzeu - Českém muzeu hudby (inv. č. S 217/2223) dokládá kontakty manželů Procházkových s osobnostmi pražského i německého hudebního světa v letech 1880-1887.

  • Název v anglickém jazyce

    The Album of Marta Procházková, the wife of Ludevít Procházka

  • Popis výsledku anglicky

    This article is devoted to the singer Marta Procházková, née Reisinger (1849-1903), the wife of Ludevít Procházka (1837-1888), whose name does not now appear in dictionaries of nineteenth-century opera singers. Procházková initially performed as a concert artist, introducing herself in 1875 at a philharmonic concert in Vienna conducted by Hans Richter. She made her operatic debut as Sulamith in Goldmark&apos;s Queen of Sheba at the New German Theatre in Prague in 1878. That same year, she was engaged by Bernhard Pohl (who used the pseudonym Pollini) for the Hamburg Opera (Stadttheater), where she sang from 1878 to 1881. In 1880, she made a guest appearance at the Vienna Court Opera. The following year, she accepted an engagement at the Court Opera in Dresden, and from there she returned to Hamburg in 1883. She ended her career as a singer in 1888. She was highly esteemed as a performer of Wagnerian roles. The Commemorative Album of Marta Procházková held at the National Museum - Czech Museum of Music (inv. no. S 217/2223) documents the contacts of Marta Procházková and her husband with figures of the music world in Prague and Germany from 1880 to 1887.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Clavibus unitis

  • ISSN

    1803-7747

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus