Smetana and Shakespeare
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F17%3A10133574" target="_blank" >RIV/00023272:_____/17:10133574 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/muscz.2017.9.issue-1-2/muscz-2017-0009/muscz-2017-0009.pdf" target="_blank" >https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/muscz.2017.9.issue-1-2/muscz-2017-0009/muscz-2017-0009.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/muscz-2017-0009" target="_blank" >10.1515/muscz-2017-0009</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Smetana and Shakespeare
Popis výsledku v původním jazyce
The article is devoted Bedřich Smetana's encounters with the legacy of William Shakespeare. It deals with his partitipation at the celebration of Shakespeareʼs 300th birthday in 1864 (he took part in the organization, dramaturgy, as a conductor and a composer) and with the possible sources of his knowledge of Shakespeareʼs plays. It desribes the circumstances of the genesis of the symphonic poem Richard III and of the piano composition Macbeth and Smetanaʼs conception of those worksʼ subject matter in relation to the shift of his artistic orientation towards programme music. On the basis of the correspondence, the study then examines the ups and downs of Smetanaʼs relationship with Eliška Krásnohorská and the composerʼs unfinished opera Viola.
Název v anglickém jazyce
Smetana and Shakespeare
Popis výsledku anglicky
The article is devoted Bedřich Smetana's encounters with the legacy of William Shakespeare. It deals with his partitipation at the celebration of Shakespeareʼs 300th birthday in 1864 (he took part in the organization, dramaturgy, as a conductor and a composer) and with the possible sources of his knowledge of Shakespeareʼs plays. It desribes the circumstances of the genesis of the symphonic poem Richard III and of the piano composition Macbeth and Smetanaʼs conception of those worksʼ subject matter in relation to the shift of his artistic orientation towards programme music. On the basis of the correspondence, the study then examines the ups and downs of Smetanaʼs relationship with Eliška Krásnohorská and the composerʼs unfinished opera Viola.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicalia
ISSN
1803-7828
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
68-80
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—