Dvě století českého cirkusu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F17%3A10133812" target="_blank" >RIV/00023272:_____/17:10133812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dvě století českého cirkusu
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola v knize shrnuje poznatky o počátcích, vývoji a proměnách českého cirkusu. Český cirkus měl dvě tváře, vysoké umění založené na koňských číslech pro šlechtu a měšťanstvo a lidovou zábavu, kdy potulní loutkáři doprovázeli své programy artistikou - gymnastickým uměním, provazochodectvím, akrobacií a předváděním zvířat. Tato druhá tvář českého cirkusu byla určena pro venkovské obyvatelstvo. Tradiční rodiny českých cestujících umělců (Kludští , Berouskovi, Wertheimovi, Kellnerovi a dalších) spojovaly loutkářství s cirkusovým uměním od 1. třetiny 19. století. Prvním českým cirkusem, který cestoval v zahraničí, byl podnik Emanuela Beránka, který vystupoval se svým programem ve střední a jihovýchodní Evropě po roce 1830. Ve druhé polovině 19. století se začínají prosazovat v českých zemích cirkusy pod šapitó s tradiční skladbou programu: artistika - klaunérie - drezúra zvířat. Nejslavnější kapitola z dějin českého cirkusu je spojena se jménem cirkusu Kludský, který se stal jedním z největších evropských cestujících podniků (do roku 1934). Ve válečných letech čeští cirkusoví umělci a hudebníci vystupovali v mnoha německých zábavních podnicích. Druhá polovina 40. let byla posledním obdobím soukromého cirkusového podnikání. Znárodnění cirkusů (1951) znamenalo změnu podmínek života lidí kolem cirkusu, jeho jinou organizaci a celkovou proměnu.
Název v anglickém jazyce
Two centuries of the Czech Circus
Popis výsledku anglicky
The chapter of this book summarize knowledge about the beginning, development and changes of Czech circus. Czech circus has been two faces - high arts based on equestrianism for aristocracy a bugeoisie - and folk entertainment, when the travelling puppeteers enriched their programmes of circus arts - physical acts, ropewalking, acrobacy and taming of animals. This second face was pinted on countrymen. Traditional families of Czech puppeteers (Kludsky's, Berousek's, Wertheims's, Kellner's and others) connected puppetry and circus arts from first third of 19th century. Emanuel Beranek's circus was the first Czech one, who was performing itself abroad, in Central and Southeast Europe after 1830. There were dominating circus companies using chapiteaux (circus tent) with typical programme components: acrobatics - clownery - dressure of animals in the second half of 19th century. The most famous chapter of Czech circus history is connected with the name of Circus Kludsky. It began one of the largest European travelling companies (till 1934). Czech circus artists and musicians were performing in many German circuses and varieties during WWII. Last time of private circus business was in second half of 1940's. The nationalization of circuses (1951) changes conditions of life of circus people, its other organization and complete change.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Cirkus pictus - zázračná krása a ubohá existence : Výtvarné umění a literatura 1800–1950
ISBN
978-80-904534-7-0
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
9-22
Počet stran knihy
160
Název nakladatele
Arbor vitae
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—