Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Slovník" aneb vídeňský učitel v roli pašeráka exilové literatury

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F20%3A10135065" target="_blank" >RIV/00023272:_____/20:10135065 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/anrhmah" target="_blank" >https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/anrhmah</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Slovník" aneb vídeňský učitel v roli pašeráka exilové literatury

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Důsledkem vstupu okupačních vojsk v srpnu 1968 a následných normalizačních čistek byla nebývale silná vlna emigrace. Režim na to odpověděl uzavřením státních hranic v říjnu 1969. Velké množství uprchlíků přineslo nové podněty do exilové činnosti. Vznikala nová exilová periodika a nakladatelství, která přispívala k zachování nezávislé československé literatury. Část produkce exilových nakladatelství byla vždy určena pro domácí čtenáře v Československu, kam se dostávala různými pašovacími cestami. V roce 1983 vznikl po dohodě Jiřího Pelikána s Vilémem Prečanem nový pašovací kanál - tzv. rakouská cesta. Ve vzájemné komunikaci používali pro tuto cestu krycí jméno &quot;slovník&quot;. &quot;Slovník&quot; bylo velké osobní auto, které z pověření Jiřího Pelikána koupil Adolf Müller a které upravili odborníci americké tajné služby. V zavazadlovém prostoru vytvořili tajnou schránku pro převoz knih a periodik. Vilém Prečan spolu s Josefem Jelínkem pak vymysleli způsob, jak schránku naplňovat. Auto převzal od V. Prečana ve Vídni mladý rakouský učitel Helmut Bachmann, kterého získala ke spolupráci Jana Stárková. Bachmann jezdil s autem do Československa jako turista zhruba jednou za čtvrt roku. Převzetí zásilek v Praze organizovala Jiřina Šiklová. Schránka byla zhotovena tak dovedně, že ji československá pohraniční kontrola neobjevila ani při čtyřicetiminutové důkladné prohlídce auta, k níž došlo v březnu 1984. Tento dopravní kanál, financovaný Jiřím Pelikánem, sloužil od léta 1983 do konce roku 1987, kdy bylo auto vyřazeno z provozu.

  • Název v anglickém jazyce

    The "Dictionary" or a Viennese teacher in the role of smuggler of exile literature

  • Popis výsledku anglicky

    The arrival of the occupying armies in August 1968 and the subsequent normalisation purges resulted in an unusually large wave of emigration. The regime responded to this by closing state borders in October 1969. The great number of refugees brought new stimuli to activities in exile, such as establishment of new exile periodicals and publishing houses, which contributed to preserving independent Czech literature. Some of the books produced by publishing houses in exile were always intended for readers in Czechoslovakia, where they were transported using various smuggling routes. A new smuggling channel was created in 1983 - the so-called Austrian route - by agreement between Jiří Pelikán and Vilém Prečan. They used the code word &quot;dictionary&quot; for this route when communicating with each other. The &quot;dictionary&quot; was a large passenger car, which Jiří Pelikán authorised Adolf Müller to purchase and which was modified by experts from the American secret service who created a secret compartment for transporting books and periodicals in the luggage space. Vilém Prečan and Josef Jelínek then came up with a way to fill the compartment. Young teacher Helmut Bachmann, took receipt of the car from V. Prečan in Vienna. He was talked into collaborating by Jana Stárková. Bachmann drove the car to Czechoslovakia as a tourist roughly once every three months and Jiřina Šiklová organised receipt of the consignments in Prague. The compartment was created so cleverly that the Czechoslovak border control forces were unable to find it, even after thoroughly inspecting the car for forty minutes, something that occurred in March 1984. This transport channel, financed by Jiří Pelikán, was used from the summer of 1983 until the end of 1987, when the car was taken out of operation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis Národního muzea. Řada historická

  • ISSN

    1214-0627

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    188

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    41-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus