Dynamika recepce Smetanovy tvůrčí osobnosti a jeho operního díla do roku 1924
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F21%3A10135443" target="_blank" >RIV/00023272:_____/21:10135443 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144488" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144488</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-2" target="_blank" >10.5817/MB2021-1-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dynamika recepce Smetanovy tvůrčí osobnosti a jeho operního díla do roku 1924
Popis výsledku v původním jazyce
Při sledování dynamiky recepce Smetanovy tvůrčí osobnosti a jeho operního díla vystoupilo do popředí několik kulturně-společenských i politických mezníků, které proměňovaly společnost i její estetické potřeby, podněcovaly rozličné debaty o skladatelově díle i vlivu na českou národní hudbu a udávaly jeho recepci nový směr. Patří k nim například spory staročechů a mladočechů, premiéry Smetanových prvních oper, Wagnerovy hudební reformy, otevření Prozatímního a Národního divadla, Smetanova hluchota a úmrtí, Mezinárodní hudební a divadelní výstava ve Vídni, první světová válka, vznik samostatného československého státu či oslavy stého výročí Smetanova narození. Pro Smetanovu tvorbu je příznačné, že za jeho života ani později nebyla přijímána jednoznačně a on sám se nestal okamžitě všeobecně akceptovanou a uznávanou osobností. Ještě za jeho života se mu sice dostalo ze strany české laické i odborné veřejnosti celospolečenského uznání a byla mu přiznána role reformátora českého hudebního života a hudby a tvůrce jejich moderních forem, která již nebyla zásadně zpochybněna, avšak cesta k poznání a pochopení jeho tvorby v celé šíři byla ještě dlouhá. Práce v základních obrysech nastiňuje, jak se vnímání Smetanovy tvůrčí osobnosti a díla vyvíjelo a jakou dynamiku nabíralo již od prvních reflexí za jeho života až do roku 1924, kdy se konaly rozsáhlé oslavy stého výročí skladatelova narození, jež jsou dodnes považovány za absolutní vrchol dosavadních smetanovských aktivit, který nebyl intenzitou ani kvalitou dosud překonán.
Název v anglickém jazyce
Dynamics of reception studies of Smetana's creative personality and his opera works until 1924
Popis výsledku anglicky
While observing the dynamics of the reception studies of Smetana's creative personality and his opera works, several cultural-social as well as political milestones appeared which trans-formed society as well as its aesthetic needs, provoked diverse discussions about the compos-er's works and its influence on Czech national music and gave a new direction to the reception studies. They included, for example, the conflict between Old Czechs and Young Czechs, the premiere of Smetana's first operas, Wagner's musical reforms, the opening of the Provision-al and National Theatre, Smetana's deafness and death, the International Exhibition of Mu-sic and Theatre in Vienna, the First World War, the establishment of an independent Czecho-slovak state and the celebrations of the anniversary of Smetana's birth. It is characteristic of Smetana's works that they were not received unambiguously both during his life and later and he himself did not immediately become a generally accepted and recognized personality. Although during his life he received society-wide renown from both the Czech lay public and experts and he was recognized as the reformer of Czech musical life and music and the creator of their modern forms, which has not been questioned since, the process of discovering and understanding his works to their full extent was long. The thesis provides a basic description of how the perception of Smetana's creative personality and works developed and the dynamics it acquired from the first reflections during his life until 1924, when extensive celebrations of the 100th anniversary of the composer's birth took place, which are until today considered the absolute climax of the activities celebrating Smetana, which have not been surpassed in terms of intensity and quality until the present day.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-19382S" target="_blank" >GA20-19382S: Bedřich Smetana: Korespondence, III (1875-1879). Kritická edice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia (Studia minora Facultatis philosophicae universitatis brunensis.)
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
25-42
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—