Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135800" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135800 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://joom.ag/kP5d/p34" target="_blank" >https://joom.ag/kP5d/p34</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na vybrané stránky šíření a distribuce hudby na nejstarších zvukových nosičích před 1. světovou válkou v českých zemích. Prostřednictvím několika sond týkajících se působení vybraných pražských distributorů s fonografickými válečky a gramofonovými deskami se článek zaměřil na mapování povahy sortimentu a strategií prodeje na pozadí překotného rozvoje raného nahrávacího průmyslu. Studie se tak pokusila vnést světlo do problematiky obchodu s hudbou zaznamenanou na nejstaršch zvukových médiích. Jak článek ukázal, prodejní sortiment a biografické portfolio jednotlivých pražských distributorů rámcově korespondovalo s vývojem rodícího se zvukového průmyslu. V počáteční fázi byla záznamová média, navzdory úporné inzerci a snaze o propagaci ze strany velkých nahrávacích společností, stále považována spíše za fascinující technický výstřelek či prvotřídní zboží pro zámožnou klientelu (firma A. Rosenthal). V období konjunktury mezi roky 1904-1907 se do distribuce hudebních nosičů zapojují nejrůznější podnikatelé, kteří se s vidinou zisku snažili prodávat fonografy, gramofony a zvukové nosiče již pro širší okruh zákazníků. S krizí odvětví a přehřátím trhu v roce 1908 však byli mnohdy nuceni svoje snahy na poli &quot;prodeje zvuku&quot; opustit a vrátit se k původní profesi či povolání (Vilém Hoffmann). Od roku 1909 probíhala v evropském nahrávacím průmyslu další transformace, která je charakterizována vítězstvím gramofonové desky na úkor fonografického válečku a posunem k výrazně masovější výrobě a distribuci levných produktů pro široké společenské skupiny. Mnoho místních distributorů a obchodníků tak znatelně rozšířilo svou nabídku a hledalo nejrůznější cesty, jak zboží dostat ke svým zákazníkům. Ty často spočívaly ve výprodeji laciných přístrojů a zvukových nahrávek s dobově populárním obsahem (Josef Kukla).

  • Název v anglickém jazyce

    Pioneers of the Sound Industry : Selected Prague retailers of phonograph cylinders and 78-rpm records before WWI

  • Popis výsledku anglicky

    This study concerns the topic of the phonograph cylinders and 78-rpm records market in Czech Lands before WWI, focusing mainly on selected Prague retailers in the context of the sound industry&apos;s expansion in Central Europe, especially Austro Hungarian Empire. The study focuses on the practically uncharted topic of commercial practices and strategies of individual sellers, their personal or corporate portfolio, and the range of products which were sold. Considering the scope of the available collections and funds in the National Museum (eg. in the Czech Museum of Music), the paper aims to focus on the selected aspects of the distribution of music recorded on historical sound carriers. The sales range and portfolio of selected Prague distributors was displayed in the context of the development of the early sound industry. In the initial phase, recording media was still considered as a fascinating technical miracle and often distributed as an exclusive product for high-class customers (A. Rosenthal Company). During the &quot;golden era&quot; before 1908, various retailers were involved in wider distribution of machines and sound recordings. However, with the crisis of the industry and the market in 1908, they were often forced to abandon their efforts and had to return to their original profession (Vilém Hoffmann). From 1909, another transformation of the European recording industry took place. It is characterized by the shift from recording using phonograph cylinders to the further adoption of 78-rpm records and its mass distribution. Many local retailers had to find various ways to sell cheap gramophones and sound recordings with popular content (Josef Kukla).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    54

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    33-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus