Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sběratelství a ambiciózní výstavní projekty. Spolek výtvarných umělců Mánes jako mediátor Bourdellova vlivu v Čechách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F16%3AN0000137" target="_blank" >RIV/00023281:_____/16:N0000137 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-2921" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-2921</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sběratelství a ambiciózní výstavní projekty. Spolek výtvarných umělců Mánes jako mediátor Bourdellova vlivu v Čechách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na přelomu 19. a 20. století se v mnoha evropských zemích se slovanskými kořeny upírala pozornost k francouzským uměleckým podnětům považovaným za umělecký ideál. Francouzský vliv se u nás šířil nejen prostřednictvím děl domácích umělců, kteří odjeli za vyučením do Paříže, ale také skrze výstavní činnost, již doprovázel vzrůstající akviziční zájem českých sběratelů. Stěžejní úlohu mediátora nového uměleckého proudu v tomto ohledu sehrál Spolek výtvarných umělců Mánes, jehož výstavní aktivita seznámila české publikum s francouzským uměním již po roce 1902, kdy bylo v Praze představeno dílo Augusta Rodina. O šest let později navázali členové Mánesa kontakt s Émilem Antoinem Bourdellem a v roce 1909 uspořádali sochařovu pražskou retrospektivu. Členové Spolku Mánes udržovali s Bourdellem pravidelnou oficiální korespondenci i korespondenci soukromou, jež nám zpřístupňuje většinou zajímavější, leč těžko ověřitelné detaily ohledně přání sběratelů, kteří se často při výběru děl řídili nákupní cenou. Právě cenová nedostupnost byla jedním z hlavních důvodů, proč většina zamýšlených akvizic se nakonec neuskutečnila. Spolek Mánes působil jako stěžejní zprostředkovatel Bourdellova vlivu dlouhodobě a snažil se oživovat sochařův odkaz i po skončení pražské výstavy. Oficiální korespondence mezi sochařem a členy spolku po výstavě utichla, ale v letech 1919–1927 byla obnovena, mezitím však Mánes připravoval druhou Bourdellovu výstavu na rok 1912 či například nabídl dvě díla ze svého vlastnictví k trvalému zapůjčení Moderní galerii. Po Bourdellově smrti Mánes komunikoval s vdovou Cléopâtre Bourdellovou s cílem uskutečnit ambiciózní projekt sochařovy posmrtné výstavy. Uctění Bourdellovy památky se nakonec odehrálo v podstatně skromnějším měřítku, a sice přičleněním jeho dvou děl k 150. spolkové výstavě.

  • Název v anglickém jazyce

    Art Collecting and Exhibition Projects: The Role of Mánes Union Fine Artists in Introducing the Influence of Antoine Bourdelle into Czech Art

  • Popis výsledku anglicky

    At the turn of the 20th century, many European countries with Slavic roots looked to French sources of artistic inspiration, regarded as the ideal in art. A key intermediary in spreading the French artistic influence was Mánes Union of Fine Artists, which had been organising exhibitions introducing the Czech public to French art since 1902. Six years later members of the Union formed ties with Émile-Antoine Bourdelle and in 1909 organised a Prague retrospective of this sculptor's work. Members of the Union regurarly exchanged official and private letters with Bourdelle and they tried to keep the sculptor's legacy alive even after the conclusion of the exhibition in Prague. After Bourdelle's death, the Union communicated with his widow, C. Bourdelle, in an effort to bring to life an ambitious project to organise a posthumous exhibition devoted to the sculptor.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-07425S" target="_blank" >GA15-07425S: "Francouzský model" a Sbírka francouzského umění 19. a 20. století</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění - Art

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

    1804-6509

  • Svazek periodika

    2016, 64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    419-425

  • Kód UT WoS článku

    000396186500005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85015261662