Původ křídových sedimentů na středověkých deskových obrazech a řezbách na základě studia vápnitých nanofosilií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000012 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00025798:_____/17:00000098
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Původ křídových sedimentů na středověkých deskových obrazech a řezbách na základě studia vápnitých nanofosilií
Popis výsledku v původním jazyce
Multidisciplinární výzkumu byl proveden v podkladových vrstvách na středověké deskové malbě a na řezbách bohemikální provenience ze sbírek Národní galerie v Praze (včetně dlouhodobých zápůjček). V období středověku byla tradičně pro malbu a polychromii na těchto dílech užívána v podkladových vrstvách přírodní křída, která je charakteristická svým složením. Vzorky z podkladů byly analyzovány nejen obvyklými laboratorními metodami, ale i pomocí studia vápnitých nanofosilií, které jsou v této hmotě přítomny. Cílem výzkumu bylo identifikovat společenstva vápnitých nanofosilií, stanovit jejich stratigrafické stáří a interpretovat paleoprostředí, ve kterém žily, a tím i oblast, ze které sedimenty pocházejí. Na základě těchto znalostí se následně pokusit objasnit specifika dílenských postupů při přípravě podkladových vrstev. Zvláštní pozornost byla věnována užití rozdílných druhů přírodní křídy pod barevnými vrstvami a pod plochami, kde bylo provedeno zlacení nebo stříbření. Zdrojem přírodní křídy byly jak oblasti severní Evropy, kde byla těžena křída obvykle známá pod označením křída rujanská, tak křída z jihu západoevropského regionu, nazývána křída šampaňská.
Název v anglickém jazyce
Origin of chalk sediments in medieval panel paintings and carvings based on nuclear nanophosiology
Popis výsledku anglicky
A multidisciplinary research was carried out on the ground layers of medieval panel paintings and carvings of Bohemical provenance from the collections of the National Gallery in Prague (including long-term loans). Natural chalk was used for the ground of the paint layers and polychromy during the Middle Ages. The natural chalk is characterized by its composition. Samples from the ground layers were analyzed not only by conventional laboratory methods, but also calcareous nannofossils which are present in these chalk grounds were studied. The research was focused on nannofossil marker species that provide information about stratigraphic age and based on the paleoenvironmental interpretations the source of the natural chalk may be identified. Afterwards, the specifics of the workshop practice in the preparation of ground layers were considered. Different types of natural chalk were used under the colored layers and under the areas where gilding or silvering was performed. The source of the natural chalk was the Northern European region (eg. Germany, called chalk Rugen) and the south of the Western European region (eg. France, region Champagne, called chalk Champagne).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF13P01OVV010" target="_blank" >DF13P01OVV010: Historické technologie a moderní metody průzkumu. Interpretační možnosti specializovaných metod průzkumu děl středověkého umění s využitím inovativních technologií.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Fórum pro konzervátory-restaurátory
ISSN
1805-0050
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
září
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
48-58
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—