Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Příběhy ptačího koberce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Příběhy ptačího koberce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V roce 2014 získala Národní galerie v Praze do svých sbírek Koberec selendi s ptačím vzorem vázaný v Turecku pravděpodobně na sklonku 16. století. Tento koberec inspiroval Karla Čapka k napsání povídky Čintamani a ptáci vydané roku 1929. Povídka knihu uvádí a kromě ní jsou zařazeny dva další Čapkovy texty, Orient a Koníček. Příspěvek Zdenky Klimtové nazvaný stejně jako celá publikace Příběhy ptačího koberce se snaží rekonstruovat skutečný příběh koberce. Sleduje vývoj Čapkova zájmu o koberce a pražský trh s nimi ve 20. letech 20. století. Druhá část příspěvku je věnována samotnému koberci selendi s ptačím vzorem, nyní ve sbírkách Národní galerie, a obecně skupině osmanských koberců s bílou půdou. Třetí část zmiňuje činnost padělatele koberců Theodora Tuduca (1888-1983) v souvislosti se skutečností, že dva koberce z jeho rumunské dílny, shodou okolností se vzorem čintámani a s ptačím vzorem, se v minulosti dostaly i do sbírek Národní galerie. V roce 1964 natočil režisér Jiří Krejčík filmovou adaptaci dvou Čapkových povídek pod společným názvem Čintamani a podvodník. Studie Lukáše Skupy nazvaná V bludném kruhu aktualizací a neaktuálnosti. Filmové adaptace děl Karla Čapka v zestátněné kinematografii se zabývá filmovými adaptacemi literárních děl Karla Čapka produkovaných zestátněným českýcm filmem po roce 1945 (Krakatit, První parta, Čintamani a podovdník a Hordubal). Karel Čapek měl v průběhu života řadu koníčků. Na konci 20. a počátku 30. let k nim patřilo sbírání gramofonových desek (nyní ve sbírkách Náprstkova muzea v Praze), jimž se věnuje příspěvek Mileny Secké Diskotéka Karla Čapka. Závěrečný příspěvek autorů Terezy a Jiřího Hlinkových Restaurování koberce selendi se vzorem ptáků popisuje v postupných krocích proces restaurování a konzervace koberce.

  • Název v anglickém jazyce

    The Tales of the Bird Carpet

  • Popis výsledku anglicky

    In 2014, the National Gallery in Prague acquired for its collections a Selendi Bird Carpet, woven in Turkey probably in the late 16th century. This carpet inspired Karel Čapek to write his Chintamani and Birds story published in 1929. This story apears in the book as a prologue; there are also who of his articles, The Orient and Hobby. The essay of Zdenka Klimtová, entitled The Tales of the Bird Carpet like the book itself, attempts to reconstruct the true story of a carpet. It explores the development of Čapek´s interest in rugs and Prague´s carpet market during the 1920s. The second part of the essay is devoted to the Selendi Bird carpet itself, now in the National Gallery holdings, and to the group of Ottoman white-ground carpets, in general. The third part recapitulates the activities of Theodor Tuduc (1888-1983), a carpet forger, in relation to the fact that two rugs from his Romanian workshop, incidentally with a chintamani and with bird pattern, also found their way in the past into the collections of the National Gallery. In 1964, the film director Jiří Krejčík made a film adaptation of two of Čapek´s short stories, called collectively The Chintamani Carpet and a Swindler. The essay by Lukáš Skupa entitled In the Vicious Circle of Updates and Passé Issues, Film Adaptations of Works by Karel Čapek in Nationalized Cinematography deals with feature film adaptations of literary works by Karel Čapek, produced in the nationalized Czech cinema after 1945 (Krakatit, The First Rescue Party, The Chintamani Carpet and a Swindler and Hordubal). In the course of his life, Karel Čapek had a number of hobbies. One of them was the collecting of gramophone records, which he pursued in the late 1920s and early 1930s (now in the collection of the Náprstek Museum in Prague) and which is discussed in the essay The Record Collection of Karel Čapek by Milena Secká. The closing essay penned by Tereza and Jiří Hlinka, The Restoration of the Selendi Bird Carpet describes the step-by-step proces of the restauration and conservation of the carpet.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7035-658-6

  • Počet stran knihy

    163

  • Název nakladatele

    Národní galerie v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy