Mystifikace v portrétních galeriích předků – ve jménu vyšší ideje anebo v duchu čistého pragmatismu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000076" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000076 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mystifikace v portrétních galeriích předků – ve jménu vyšší ideje anebo v duchu čistého pragmatismu?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje mystifikacím a manipulacím s totožností portrétovaných osob v rodových portrétních galeriích z období renesance a baroka, a to na příkladech z českého a slovenského fondu. Mezi nejčastější důvody těchto postupů patří aktualizace portrétní galerie, během níž mohly být přemalovány podobizny osob, jež upadly v zapomenutí, historicky významnějšími postavami. Dále vytváření podobizen dávných předků podle výzoru cizích osob z jiného obrazu či portrétní medaile. Motivace pro mystifikační zásahy však mohla být též ideologická, např. v době národního obrození. Mystifikace vznikají i chybnými identifikacemi a atribucemi, které pokud jsou nekriticky přijímány, nabývají na autoritě a vedou nejen k mylným interpretacím díla, ale též ke zrodu fiktivních autorských postav a mylnému konstruktu uměleckohistorického vývoje, jako bylo např. s Mistrem Alžběty Těšínské anebo Mistrem lobkovických portrétů.
Název v anglickém jazyce
Mystification in portrait galleries of ancestors – in the name of a higher idea or in the spirit of pure pragmatism?
Popis výsledku anglicky
The paper deals with mystifications and manipulations with the identity of portrayed persons in family portrait galleries from the Renaissance and Baroque periods, on examples from the Czech and Slovak collections. One of the most common reasons for these practices is the updating of the portrait gallery, during which portraits of people who have fallen into oblivion could be repainted with historically significant figures. Furthermore, the creation of portraits of ancient ancestors according to the appearance of strangers from another paintings or portrait medals. However, the motivation for mystifying interventions could also be ideological, eg. at the time of the national revival. Mystifications also arise from erroneous identifications and attributions, which, if uncritically accepted, gain authority and lead not only to misinterpretations of the work, but also to the birth of fictional artists and erroneous constructs of art-historical development, such as with Master of Alžběta of Těšín or Master of Lobkovicz portraits.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tvůrce jako předmět dějin umění: pozice autora po jeho "smrti": Sborník ze 6. sjezdu historiků umění Praha, 20.–21. září 2018
ISBN
978-80-88283-35-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
260-273
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
20. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—