Neznámé modelletto Ferdinanda Maxmiliána Brokofa na pašijoví téma
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000083" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000083 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neznámé modelletto Ferdinanda Maxmiliána Brokofa na pašijoví téma
Popis výsledku v původním jazyce
V jižní lodi proboštského kostela sv. Petra a Pavla v Mělníku upoutá přes svou nevhodnou mladší polychromii pozornost diváka rozměrné figurální sousoší, v němž na skalnatém terénu nesou Josef z Arimatie a Nikodém mrtvé tělo Božího Syna sňaté právě z kříže Golgoty. Oltář Bolestné Panny Marie byl v proboštském kostele instalován někdy po roce 1724 z odkazu zemřelého mělnického měšťana a rychtáře Jakuba Goldtschmidta. Jeho sochařskou složku určil Oldřich J. Blažíček jako vlastní práci Ferdinanda Maxmiliána Brokofa. Oprávněnost této atribuce potvrdil nedávný nález dřevěného sousoší na stejné téma v zahraniční soukromé sbírce. Nepolychromovaná řezba nevelkých rozměrů představuje autorský model, který podle dobových zvyklostí Brokof předložil objednavateli díla. Oproti původně navrhovanému řešení ve formě modelu klade monumentální sousoší mnohem větší důraz na prezentaci mrtvého těla Krista (ostentatio Christi), jenž obětoval život na kříži za hříšné lidstvo.
Název v anglickém jazyce
Unknown modelletto by Ferdinand Maxmilian Brokof Passion theme
Popis výsledku anglicky
In the south aisle of the Provost Church of Saints Peter and Paul in Mělník, the attention of visitors is attracted, despite its inappropriate later polychrome decoration, by a large-sized figural sculpture in which Joseph of Arimathea and Nicodemus are carrying the dead body of the son of God, which has just been taken down from the Golgota cross, in rocky terrain. The altar of Our Lady of Sorrows was installed in the provost Church sometime after 1724 from the bequest of the deceased burgher and mayor of Mělník, Jakub Goldtschmidt. Its sculptural component was identified by Oldřich J. Blažíček as the work of Ferdinand Maximilian Brokoff. The correctness of the attribution to this artist was confirmed by the recent discovery of a wooden sculptural set rendering the same subject in private collection. The non-polychrome carving of a quite small size represents the model of the work that was submitted by Brokoff to the person commissioning the work, as was usual at that time. Contrary to the original design in the form of the model, the monumental sculpture set puts much stronger emphasis on presenting the dead body of Christ (ostentatio Christi) who sacrificed his life on the cross for sinful mankind.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Od objevu k interpretaci: Znalectví, sběratelství a ikonografie umění raného novověku
ISBN
978-80-7485-201-5
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
53-60
Počet stran knihy
399
Název nakladatele
Books & Pipes
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—