Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Neznámé modelletto Ferdinanda Maxmiliána Brokofa na pašijoví téma

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000083" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000083 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Neznámé modelletto Ferdinanda Maxmiliána Brokofa na pašijoví téma

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V jižní lodi proboštského kostela sv. Petra a Pavla v Mělníku upoutá přes svou nevhodnou mladší polychromii pozornost diváka rozměrné figurální sousoší, v němž na skalnatém terénu nesou Josef z Arimatie a Nikodém mrtvé tělo Božího Syna sňaté právě z kříže Golgoty. Oltář Bolestné Panny Marie byl v proboštském kostele instalován někdy po roce 1724 z odkazu zemřelého mělnického měšťana a rychtáře Jakuba Goldtschmidta. Jeho sochařskou složku určil Oldřich J. Blažíček jako vlastní práci Ferdinanda Maxmiliána Brokofa. Oprávněnost této atribuce potvrdil nedávný nález dřevěného sousoší na stejné téma v zahraniční soukromé sbírce. Nepolychromovaná řezba nevelkých rozměrů představuje autorský model, který podle dobových zvyklostí Brokof předložil objednavateli díla. Oproti původně navrhovanému řešení ve formě modelu klade monumentální sousoší mnohem větší důraz na prezentaci mrtvého těla Krista (ostentatio Christi), jenž obětoval život na kříži za hříšné lidstvo.

  • Název v anglickém jazyce

    Unknown modelletto by Ferdinand Maxmilian Brokof Passion theme

  • Popis výsledku anglicky

    In the south aisle of the Provost Church of Saints Peter and Paul in Mělník, the attention of visitors is attracted, despite its inappropriate later polychrome decoration, by a large-sized figural sculpture in which Joseph of Arimathea and Nicodemus are carrying the dead body of the son of God, which has just been taken down from the Golgota cross, in rocky terrain. The altar of Our Lady of Sorrows was installed in the provost Church sometime after 1724 from the bequest of the deceased burgher and mayor of Mělník, Jakub Goldtschmidt. Its sculptural component was identified by Oldřich J. Blažíček as the work of Ferdinand Maximilian Brokoff. The correctness of the attribution to this artist was confirmed by the recent discovery of a wooden sculptural set rendering the same subject in private collection. The non-polychrome carving of a quite small size represents the model of the work that was submitted by Brokoff to the person commissioning the work, as was usual at that time. Contrary to the original design in the form of the model, the monumental sculpture set puts much stronger emphasis on presenting the dead body of Christ (ostentatio Christi) who sacrificed his life on the cross for sinful mankind.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Od objevu k interpretaci: Znalectví, sběratelství a ikonografie umění raného novověku

  • ISBN

    978-80-7485-201-5

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    53-60

  • Počet stran knihy

    399

  • Název nakladatele

    Books & Pipes

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly