Kresby hodin z vídeňské Albertiny a sochařská rodina Schweiglů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kresby hodin z vídeňské Albertiny a sochařská rodina Schweiglů
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je zaměřen na dosud autorsky neurčenou dvojici kreseb ze sbírek vídeňské Albertiny, představující návrhy hodinových skříněk. Ty lze na základě formálních analogií spojit s brněnskými sochaři Ondřejem a Tomášem Schweiglovými a přibližně je datovat do sedmdesátých let 18. století. S ohledem na kreslířský charakter je pak možné spíše uvažovat o autorství Tomáše Schweigla, který v mnoha případech realizoval také drobnější řezbářské práce, zatímco za ideovou stránkou stál nejspíše Ondřej. V tomto konkrétním případě pak oba návrhy evidentně souvisejí s grafickými ilustracemi Hertelova vydání Iconologie Cesareho Ripy. Jsou nejen zajímavou ukázkou jeho recepce na poli uměleckého řemesla, ale také příkladem kreativního přístupu k přetváření jeho obsahu do nových významových celků, u nichž je navíc možné uvažovat o recepci soudobých osvícenských myšlenek.
Název v anglickém jazyce
The Clock Drawings from Vienna’s Albertina and the Schweigl Family of Sculptors
Popis výsledku anglicky
The contribution discusses two drawn designs of clock cases stored in the Viennese Albertina, whose author has remained indeterminate. On the basis of formal analogies, the work dates the drawings to the 1770s and proposes them as works of sculptors Andreas and Thomas Schweigl. Considering their graphic character, we can furthermore propose Thomas Schweigl as author, as he often also realised smaller carving works, while Andreas provided their overall conception. In this particular case, both designs obviously relate to the graphic illustrations of Hertel’s publication of Cesare Ripa’s Iconologie. They thus provide not only an interesting example of the work’s reception in the field of artistic craft, but also offer example of a creative approach to transforming its content into new sets of meaning in which we can furthermore trace the reception of then-contemporary enlightenment thought.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ars linearis
ISSN
2464-5273
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
XI
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
84-90, 166-169
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—