České novobarokní sochařství: Jeden z historizujících stylů 19. století, nebo předstupeň na cestě k modernosti?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000051" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000051 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
České novobarokní sochařství: Jeden z historizujících stylů 19. století, nebo předstupeň na cestě k modernosti?
Popis výsledku v původním jazyce
Ve druhé polovině 19. století docházelo V rámci národních snah k revidování barokních hodnot. České novobaroko zastupuje v sochařství expresivní stylovou tendenci, která odrážela tento nacionálně motivovaný zájem a zároveň se stala aktuální reakcí na změnu estetického vkusu konce století. Pro svá historizující rezidua bylo ovšem novobaroko kritizováno, a to nejen soudobými glosátory, ale také ze stran modernistu sdružených kolem Spolku výtvarného umění Mánes. Cílem této práce je především souhrnné zpracování tématu novobarokního sochařství, od jeho společensko-kulturních předpokladu pres úspěch barokního revivalu a dobové diskuse o malebnosti v průběhu pražské asanace až po jeho transformaci do moderní artikulace hmoty ve 20. století. Dosud málo probádané a variabilní novobaroko, ovlivňující tvorbu mnohých autoru (J. V. Myslbek, F. Bílek, V. Amort, Q. Kocián, S. Sucharda), pomáhá doplnit ideové i stylové návaznosti několika po sobě jdoucích generací českých sochařů.
Název v anglickém jazyce
Czech Neo-Baroque Sculpture. One of the Historicizing Styles of the 19th Century, or the forestep on the way to modernity?
Popis výsledku anglicky
Still an unexplored topic of this book connects the understanding of Czech Neo-Baroque Sculpture as a style-expressive tendency and appreciation of a long defamed Baroque art which had its charm discovered on a theoretical level in the second half of 19th century. Within Czech sculpture, the reignited Baroque motifs helped especially in the beginning to anchor the national program, it however eventually surpassed its original designation of a purely reactive style. Transformed Baroque foundation was used by the sculptors of 19th and 20th centuries (Josef Václav Myslbek, František Bílek, Vilím Amort, Quido Kocián, Stanislav Sucharda, Jan Štursa and others) as a means of expression as well as a modelling steppingstone and became an important pre-stage on a way towards modernity.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7671-022-1
Počet stran knihy
231
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—