Kresba Luzia Romana v Národní galerii v Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F22%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00023281:_____/22:N0000012 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11260/22:10475173
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kresba Luzia Romana v Národní galerii v Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi italskými anonymy 16. století se ve sbírce Grafiky a kresby Národní galerie v Praze nachází kresba znázorňující papežský znak, doprovázený po stranách alegorickými figurami. Poznámky na vědecké kartě upřesňují zařazení této anonymní kresby. V roce 1987 Sylvie Béguine navrhla, že se kresba vztahuje k výzdobě Andělského hradu v Římě. O dva roky později se Diane DeGrazia domnívala, že kresba je kopií podle Perina del Vaga. Autor tohoto příspěvku dohledal, že se ve skutečnosti jedná o náčrt Luzia Romana (1528-1575) pro výzdobu, umístěnou nad krbem v Sala della Biblioteca v Andělském hradě (Castel Sant’Angelo) v Římě, datovanou k roku 1545. Definitivní kresba pro tuto výzdobu, provedená perem a štětcem, překrytá čtverečkováním, je pak uložena v Britském muzeu v Londýně. Překvapením bylo, že na autorské připsání pražské kresby Luziovi Romanovi již upozornila Linda Wolk-Simon, jak je zaznamenáno v kurátorském komentáři u kresby z Britského muzea. Přesto stojí zato pražskou kresbu poprvé publikovat v odborném periodiku, a tím poukázat na souvislosti vzniku této kresby, porovnat ji s definitivní kresbou i výslednou realizací, na níž došlo k řadě změn, především ikonografického řádu. Důležité bude také zařadit tuto kresbu do zatím poměrně úzkého katalogu kreseb Lucia Romana.
Název v anglickém jazyce
A Drawing by Luzio Romano in the National Gallery in Prague
Popis výsledku anglicky
The Italian anonymous works of the 16th century in the Collection of Prints and Drawings of the National Gallery in Prague include a drawing featuring a papal emblem with allegorical figures on the sides. A more precise categorization of this anonymous drawing can be found in the notes on the scientific card. In 1987, Sylvie Béguin suggested that the print was related to the decoration of Castel Sant’Angelo in Rome. Two years later, Diane DeGrazie assumed that it was a copy after Perino del Vaga. The contribution presents the author’s finding that in fact it is a sketch by Luzio Romano (1528–1575) for a decoration above the fireplace in Sala della Biblioteca in Castel Sant’Angelo in Rome dated 1545. The final drawing for this decoration, made by pen and brush and covered with squaring, is in the British Museum in London. Surprisingly, Linda Wolk-Simon previously pointed out the attribution of the Prague drawing to Luzio Romano, as recorded in the curator’s comment for the drawing in the British Museum. Nevertheless, it is worthwhile to first publish the Prague drawing in a professional periodical, highlight the circumstances of its origin, and compare it with the resulting drawing and final execution that shows many changes, mainly of an iconographical character. It is also important to categorize this drawing in a so far relatively thin catalogue of drawings by Luzio Romano.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
A
ISSN
2464-5273
e-ISSN
—
Svazek periodika
XII
Číslo periodika v rámci svazku
2022
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
52-57, 140-143
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—