Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Madona na andělském trůnu z Havraně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F23%3AN0000018" target="_blank" >RIV/00023281:_____/23:N0000018 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Madona na andělském trůnu z Havraně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek je věnován nově objevené soše, pojmenované místem nálezu jako Madona z Havraně. Text má kromě úvodu tři části. První se věnuje rekonstrukci původní podoby sochy, která je unikátním spojením trůnící Madony s nahým dítětem, dvojicí andělů hrajících na hudební nástroje (fidula a kviterna) a andělem třetím, který svými perutěmi tvoří podnož či podstavec Panně Marii. Původně se nahý Ježíšek chápal Mariiny roušky, kterou na její hlavě spínala koruna. Další část textu je věnována stylově kritickému rozboru sochy. Socha je studována v kontextu pražských sochařských dílen třetí čtvrtiny 14. století, snad přímo s dílenskou vazbou k Mistru Bečovské madony (šedesátá léta 14. století). Vznik v pražském dvorském prostředí naznačují i souvislosti se současnou malbou (rukopisy Jana ze Středy, Votivní obraz Jana Očka z Vlašimi atd.). Typologicko‑ikonografický rozbor se zabývá kontextem Mariina tělesného nanebevzetí a oslavení přímo anděly, včetně jejich dobové teologické aktualizace.

  • Název v anglickém jazyce

    Virgin and Child on Angelic Throne of Havraň

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is dedicated to the newly found statue called the Madonna of Havraň after the place of its discovery. The text is divided into three parts, beside the introduction. The first one describes the reconstruction of the original appearance of the statue, which is a unique combination of the enthroned Madonna with the naked Child, a pair of angels playing musical instruments (fidel and quintern) and a third angel, whose wings form a pedestal or base for the Virgin Mary. Originally, the naked Baby Jesus held Mary’s veil, pinned on her head by a crown. The next part of the paper explores the style of the statue in a critical analysis. The statue is studied in the context of Prague sculpture workshops of the third quarter of the fourteenth century, perhaps directly connected to the Master of the Madonna of Bečov (1360s). The origin pointing to the court of Prague is also suggested by period painting (Jan of Středa’s manuscript, Jan Očko of Vlašim’s Votive Painting, etc.). The typological and iconographic analysis discusses the context of Mary’s bodily ascension and glorification by the angels themselves, including the period theological update.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bulletin of the National Gallery in Prague

  • ISSN

    0862-8912

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2023

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    94-113

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus