Madona na andělském trůnu z Havraně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F23%3AN0000018" target="_blank" >RIV/00023281:_____/23:N0000018 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Madona na andělském trůnu z Havraně
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován nově objevené soše, pojmenované místem nálezu jako Madona z Havraně. Text má kromě úvodu tři části. První se věnuje rekonstrukci původní podoby sochy, která je unikátním spojením trůnící Madony s nahým dítětem, dvojicí andělů hrajících na hudební nástroje (fidula a kviterna) a andělem třetím, který svými perutěmi tvoří podnož či podstavec Panně Marii. Původně se nahý Ježíšek chápal Mariiny roušky, kterou na její hlavě spínala koruna. Další část textu je věnována stylově kritickému rozboru sochy. Socha je studována v kontextu pražských sochařských dílen třetí čtvrtiny 14. století, snad přímo s dílenskou vazbou k Mistru Bečovské madony (šedesátá léta 14. století). Vznik v pražském dvorském prostředí naznačují i souvislosti se současnou malbou (rukopisy Jana ze Středy, Votivní obraz Jana Očka z Vlašimi atd.). Typologicko‑ikonografický rozbor se zabývá kontextem Mariina tělesného nanebevzetí a oslavení přímo anděly, včetně jejich dobové teologické aktualizace.
Název v anglickém jazyce
Virgin and Child on Angelic Throne of Havraň
Popis výsledku anglicky
The paper is dedicated to the newly found statue called the Madonna of Havraň after the place of its discovery. The text is divided into three parts, beside the introduction. The first one describes the reconstruction of the original appearance of the statue, which is a unique combination of the enthroned Madonna with the naked Child, a pair of angels playing musical instruments (fidel and quintern) and a third angel, whose wings form a pedestal or base for the Virgin Mary. Originally, the naked Baby Jesus held Mary’s veil, pinned on her head by a crown. The next part of the paper explores the style of the statue in a critical analysis. The statue is studied in the context of Prague sculpture workshops of the third quarter of the fourteenth century, perhaps directly connected to the Master of the Madonna of Bečov (1360s). The origin pointing to the court of Prague is also suggested by period painting (Jan of Středa’s manuscript, Jan Očko of Vlašim’s Votive Painting, etc.). The typological and iconographic analysis discusses the context of Mary’s bodily ascension and glorification by the angels themselves, including the period theological update.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery in Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXXIII
Číslo periodika v rámci svazku
2023
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
94-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—