Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Červené organické pigmenty a možnosti jejich identifikace v malbě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F24%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00023281:_____/24:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2024/07/04_Sefcu.pdf" target="_blank" >https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2024/07/04_Sefcu.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.61574/FKR.2024.1.027" target="_blank" >10.61574/FKR.2024.1.027</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Červené organické pigmenty a možnosti jejich identifikace v malbě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Identifikace výtvarných materiálů na uměleckých dílech je zásadní jak pro pochopení kontextu vzniku uměleckého díla, tak pro poznání dobových autorských technologických postupů. Ty mají vliv na rozpoznání doby vzniku samotného výtvarného díla, a tím, popřípadě i na určení jeho pravosti. Tento příspěvek se zabývá identifikací především syntetických červených organických pigmentů pomocí tří metod – infračervené a Ramanovy spektroskopie a vysokoúčinné kapalinové chromatografie spojené s detektorem diodového pole a fluorescenčním detektorem. Infračervenou spektroskopií byla na standardech získána bohatá spektra s řadou intenzivních absorpčních pásů. Měření na vzorcích je však ovlivněno přítomností dalších složek heterogenního systému malby a tím je identifikace zájmového pigmentu komplikovaná a někdy touto metodou nemožná. Ramanova spektroskopie ukázala, že je vhodná pro analýzu většiny syntetických pigmentů. Oproti tomu u červených laků srážených z přírodních barviv není identifikace možná vlivem vysoké fluorescence. Kapalinová chromatografie hraje zásadní roli v identifikaci organických pigmentů, jelikož s ní lze bezpečně detekovat jak přírodní, tak většinu syntetických pigmentů. Limitujícím faktorem se v některých případech ukázala nízká koncentrace pigmentu ve vzorku. Zásadním přínosem této metody je identifikace složek multikomponentních směsí organických pigmentů. Tyto tři způsoby identifikace pigmentů byly testovány na vzorcích odebraných z děl datovaných od 19. do 20. století, kde se povedlo úspěšně rozlišit syntetický alizarin od mořeny nebo určit přítomnost syntetických červených pigmentů na bázi naftolu.

  • Název v anglickém jazyce

    Red organic pigments: different options for their identification in artworks

  • Popis výsledku anglicky

    Identification of art materials in artworks is essential for understanding the context of the origin of the artwork and for understanding historical technological procedures, which have an influence on recognizing the time of the creation of the artwork and therefore even determination of its authenticity. This article deals with identification of mainly red synthetic pigments via three different methods – infrared and Raman spectroscopy and high-performance liquid chromatography with diode array and fluorescence detectors. Spectra with multiple intense absorption bands were obtained on standards via infrared spectroscopy. Measurements on samples was influenced by the presence of other components of the heterogeneous paint layered system making the identification of the pigment complicated or even impossible. Raman spectroscopy is suitable for the analysis of most synthetic pigments. On the other hand, identification of red lakes precipitated from natural dyes is not possible due to the fluorescence. Liquid chromatography plays an important role in the identification of organic pigments as natural colorants as well as most of the synthetic pigments can be detected. Low concentration of the analysed pigment showed sometimes as a limiting factor. The main advantage of this method is the possibility to identify individual components in multicomponent organic pigment mixtures. These three methods of pigment identification were tested on samples taken from 19th and 20th century artworks. Synthetic alizarin and natural madder lake were successfully distinguished and red colorants based on naphthol were identified.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum pro konzervátory-restaurátory

  • ISSN

    1805-0050

  • e-ISSN

    2571-4384

  • Svazek periodika

    XIV, 2024

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    27-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus