Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Von Christoph Lyßhca gezeichnet.“ Nové kresby Jana Kryštofa Lišky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F24%3AN0000027" target="_blank" >RIV/00023281:_____/24:N0000027 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Von Christoph Lyßhca gezeichnet.“ Nové kresby Jana Kryštofa Lišky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nedávný odkryv dosud neznámých nástropních maleb v bývalé prelatuře cisterciáckého kláštera v Plasech, jistě vzniklých rukou Jana Kryštofa Lišky, umožňuje Liškovi bezpečně připsat některé z kreseb, až dosud považovaných za díla Jiřího Viléma Neunhertze. Kresby personifikací Jara a Zimy na dvojici listů ze sbírek Kupferstichkabinettu v Berlíně, stejně jako dvojí neúplná skica těla a draperie postavy na rubu listu se Zimou, jsou totiž zcela zřejmě Liškovými vlastními studiemi, vzniklými právě v souvislosti s jeho prací na nově objevených plaských malbách. Liškově ruce je třeba přičíst také kresbu sv. Jeronýma na líci berlínského listu s personifikací Jara, jejíž zamýšlené určení ovšem zůstává neznámé. Nové upřesnění stávajících představ o charakteru kreslířského projevu Jana Kryštofa Lišky vyžaduje zvážení možnosti Liškova autorství také u dalších kreseb, až dosud připisovaných Neunhertzovi. Není vyloučeno, že právě Liška je skutečným původcem kresby Mojžíš před hořícím keřem ze sbírek Národní galerie Praha. Bezpečněji lze jako Liškovu práci označit Neunhertzovi připisovanou kresbu Uvedení Panny Marie do Chrámu v Albertině ve Vídni, kompozičně odpovídající Liškovi přesvědčivě připsané malbě téhož námětu ve Státním muzeu výtvarných umění Alexandra Sergejeviče Puškina v Moskvě. Dosud nebylo zpozorováno, že kresba i malba jsou založeny na vzoru oltářního plátna téhož námětu od malíře Pietra Testy, dříve v Římě, dnes v petrohradské Ermitáži.

  • Název v anglickém jazyce

    “Von Christoph Lyßhca gezeichnet.” New Drawings by Johann Christoph Lischka

  • Popis výsledku anglicky

    The recent discovery of previously unknown ceiling paintings in the former prelate’s residence at the Cistercian monastery in Plasy, which were certainly created by Jan Kryštof Liška, has made it possible to safely attribute to Liška certain drawings that have thus far been considered to be the work of Jiří Vilém Neunhertz. The personifications of Spring and Winter on two sheets in the collections of the Kupferstichkabinett in Berlin, as well as two uncompleted sketches of a body and draperies on the verso of the sheet with Winter, are undoubtedly original studies by Liška and are specifically associated with his work on the newly discovered paintings in Plasy. The drawing of St Jerome on the recto of the Berlin sheet with the personification of Spring, must also be attributed to Liška, but so far, its intended use remains unknown. The new, more precise insights regarding the nature of the expression found in Liška’s drawing oeuvre makes it necessary to consider that it might have been Liška who made other drawings previously attributed to Neunhertz. There is a possibility that Liška is the actual draughtsman of the drawing Moses and the Burning Bush kept in the collections of the National Gallery in Prague. A safer assumption regarding Liška’s authorship may be made in the case of the drawing The Presentation of the Virgin in the Temple, currently attributed to Neunhertz and kept in the Albertina in Vienna, which compositionally corresponds to the painting with the same theme that has convincingly been attributed to Liška and is found in the Pushkin State Museum of Fine Arts in Moscow. So far it has not been noted that both the drawing and the painting are based on the altar painting with the same theme by the painter Pietro Testa, originally in Rome and now in the Hermitage in Saint Petersburg.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ars linearis

  • ISSN

    2464-5273

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XIV

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2024

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    28-41, 98-103

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus