Sny rozumu ? možnosti neokonstruktivismu, luminodynamismu a kinetismu na české výtvarné scéně šedesátých let 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000182" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000182 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sny rozumu ? možnosti neokonstruktivismu, luminodynamismu a kinetismu na české výtvarné scéně šedesátých let 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Studie poukazuje na některé výtvarné projevy generace u nás nastupující po roku 1960, ocitající se na mezinárodní scéně obrozeného konstruktivismu a geometrické abstrakce. Umělců, kteří se pokoušeli rozšířit hranice své tvorby o optické, kinetické a elektronické umění nebo zvažujících možnosti kybernetického myšlení a nových technologií. Je zde připomenuto kybernetické myšlení v díle malíře Zdeňka Sýkory, který se nebál předsudků vůči technickému světu a spolupracoval s matematikem Jaroslavem Blažkem. Studie dále věnuje pozornost sochaři Hugo Demartinimu, který patřil mezi umělce, experimentující obdobně jako vědci. Inspirován novými technologiemi sám se vyjádřil, že ?projektuje jako konstruktér?. V části nazvané ?Energetické vazby v díle Karla Malicha? jsou zmíněny sochařovy návrhy, které nejsou určeny pro galerijní prostory, ale do volného prostoru, počítající s přírodními živly. Je též představeno zkoumání fyzikálního světa v díle Dalibora Chatrného, který později dochází k závěru,
Název v anglickém jazyce
Dreams of Mind: Possibilities of Neoconstructivism, Luminodynamism and Kinetism at the Czech Creative Scene of the 1960s
Popis výsledku anglicky
The study points to some creative efforts of the generation rising after 1960 and finding itself on the international scene of the renascent constructivism and geometric abstraction. They were artists who attempted to widen the borders of their work by optical, kinetic and electronic arts, or considered possibilities of cybernetic thinking and new technologies. Here is a reminder of the cybernetic thinking in the work of the painter Zdeněk Sýkora, who was unprejudiced about the technical world and collaborated with the mathematician Jaroslav Blažek. Attention is paid also to the sculptor Hugo Demartini ? one of the artists who were experimenting similarly as the scientists. Being inspired by new technologies, Demartini expressed himself that he ?is designing as a design engineer?. The sculptor?s designs are mentioned in the paragraph titled ?Energy bonds in the work of Karel Malich?; the latter works were not meant for gallery premises, but for an open space, taking into account natura
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století
ISBN
978-80-7037-203-6
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
229-244
Počet stran knihy
450
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—