?Zlatý věk českého designu? a vývoj kolejových a jiných vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000183" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000183 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
?Zlatý věk českého designu? a vývoj kolejových a jiných vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Období šedesátých let v Československu přinesla řadu pozoruhodných realizací dopravních prostředků s podstatným podílem práce průmyslových designérů. Jedním z nejexponovanějších oborů v tomto směru byl vývoj železničních hnacích vozidel, v němž se náš průmysl mohl měřit s nejlepší zahraniční produkcí. Úloha designérů v této oblasti nabyla značné důležitosti v době rozvoje lokomotiv motorové a elektrické trakce. Výtvarník zde, na rozdíl od parních lokomotiv, získal široké pole působnosti. Vyvstala totižpotřeba tvarového řešení skříně, zejména pak čela nových lokomotiv ? partií, které parní lokomotivy postrádaly. Už během padesátých let můžeme sledovat, jak se podíl designérské práce na tvarovém řešení zvyšuje směrem k celkovému návrhu lokomotivní skříně. V několika dalších letech se pak setkáme s vývojem lokomotiv pro sériovou výrobu, u nichž designérská práce postupně stále hlouběji proniká do podstaty práce vývojové. Řešení Otakara Diblíka pro lokomotivku plzeňské Škodovky (tehdy Záv
Název v anglickém jazyce
?The Strong Years? of the Czech Design and Development of the Rail and other Vehicles
Popis výsledku anglicky
In the 1960s, a series of remarkable means of transport was developed and put into practice, with a significant contribution of industrial designers. One of the most prominent fields was development of driving rail vehicles, where the Czechoslovak industry was comparable to the best foreign production. The designers? tasks assumed a special importance in the time of spreading of locomotives of both engine and electric tractions. The thing is that it became necessary to design the casing of the new locomotives ? the front end in particular; (the steam engines were missing these parts). As early as the 1950s, it can be seen that the designers? work was focused more on the overall design of the locomotive casing. In the subsequent few years, locomotives were developed for a serial production and the designers? work thus gradually penetrated deeper into the development procedure itself. The design solution by Otakar Diblík for the Škoda Pilsen Locomotive Factory (at that that time called V
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století
ISBN
978-80-7037-203-6
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
255-273
Počet stran knihy
450
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—