Reverse painting techniques in the collection of the Museum of Decorative Arts in Prague
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000251" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000251 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Reverse painting techniques in the collection of the Museum of Decorative Arts in Prague
Popis výsledku v původním jazyce
V letech 2001-09 proběhlo restaurování 22 podmaleb ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Restaurování poskytlo příležitost k průzkumu technik a identifikaci vybraných materiálů barevné vrstvy. Nejstarší podmalby z restaurovaného souboru pocházejíz druhé poloviny 16. století. Jde o podmalby větších rozměrů, jejichž motivy jsou vykresleny tenkou černou linkou a překryty opakními barvami. Z konce 17. století je ve sbírce zastoupena signovaná a datovaná podmalba Gerharda Janssena (1636-1725), jednáse o malbu ve stylu šerosvitu z části překrytou plátkovým zlatem. V letech 1675-1741 byla na našem území činná dílna Daniela a Ignáce Preisslerů. Pro tuto dílnu je typická monochromní jemně provedená malba s vyškrabanými detaily, celoplošně překrytá plátkovým zlatem. Zajímavá je rovněž skupina podmaleb anonymní dílny činné ve 2. polovině 18. století ve Frankách nebo Čechách. Podmalby z okruhu této dílny se vyznačují výrazně barevnou figurální malbou na pozadí ruin architektury vykryté p
Název v anglickém jazyce
Reverse painting techniques in the collection of the Museum of Decorative Arts in Prague
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the production techniques found in 22 reverse paintings on glass that were treated between the years 2001 and 2009. Prior to conservation treatment, research of the techniques including identification of selected materials was conducted. The oldest treated reverse paintings originate from the second half of the 16th century. Those are larger panels with thin black contours subsequently painted over with opaque paints. A panel dated and signed by Gerhard Janssen (1636-1725) was carried out in chiaroscuro and partly overlaid with gold leaf. Daniel and Ignác Preissler, the glass and porcelain painters active from about 1675 to 1741 in Bohemia, developed their typical technique of delicately scratched monochrome painting, all covered with gold leaf. Figural painting in vivid colours on the background of the architectural ruins covered with gold leaf is typical of an anonymous German or perhaps Bohemian workshop of the second half of the 18th century. The silhouettes, p
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sklář a keramik
ISSN
0037-637X
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
13-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—