Podzemní dráha v Praze a 2. světová válka. Projekt Konsorcia versus projekt Plánovací komise
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F12%3A%230000248" target="_blank" >RIV/00023299:_____/12:#0000248 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podzemní dráha v Praze a 2. světová válka. Projekt Konsorcia versus projekt Plánovací komise
Popis výsledku v původním jazyce
Je méně známým faktem, že problematika optimalizace veřejné dopravy v Praze nepřestala být řešena ani v období nacistické okupace českých zemí. Za první skutečně koncepční řešení pražské dopravy pomocí podpovrchového dopravního systému je však považovánadetailní studie pražského metra z roku 1926 od prof. Vladimíra Lista a Ing. Bohumíra Belady. List se zapojil i do projektu Škodových závodů, ČKD a Dr. Voigtse z roku 1930 a nechyběl u projektu, který začal vznikat na prahu druhé světové války, jenž zaštítilo tzv. Konsorcium sdružených firem (Českomoravské strojírny a.s., Škodovy závody v Plzni a Ringhoffer-Tatra a. s.). Paralelně s projektem Konsorcia začala na svých vlastních plánech podzemní dráhy pracovat Plánovací komise pro hlavní město Prahu a okolí. Okupační orgány o tuto organizaci projevily eminentní zájem a ovládly její vedení. Do jejího čela byl postaven z Říše povolaný urbanista prof. arch. Reinhold Niemeyer. Plánovací komise byla určena k řešení převážně urbanistických úko
Název v anglickém jazyce
The Underground Railway in Prague and the Second World War: the Project by a Consortium versus the Project by the Planning Commission
Popis výsledku anglicky
The issue of the optimization of public transport in Prague was handled even in the period of the Nazi occupation of the Czech Lands. A detailed study by Prof. Vladimír List and Ing. Bohumír Belada of the Prague Metro from 1926, however, is considered tobe the first conceptual solution of the Prague traffic problem based on an underground transport system. List also joined the project by the Škoda plants, ČKD company and Dr. Voigts of 1930 and neither did he miss the project, which was born at the dawnof WW2; the latter was established under the patronage of so-called Consortium of Associated Companies (the Czech-Moravian Machinery Plant, Škoda Plants in Pilsen and Ringhoffer-Tatra Works). At the same time, the Planning Commission for the Capital City of Prague and Surroundings started working on its own project of the underground railway. The occupation administration showed an eminent interest in this organization and took control over its management. Prof. Reinhold Niemeyer was ca
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vladimír List: Žil jsem pro elektrotechniku
ISBN
978-80-7037-215-9
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
204-234
Počet stran knihy
279
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—