Vladimír List versus projekt podpovrchové tramvaje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F12%3A%230000249" target="_blank" >RIV/00023299:_____/12:#0000249 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vladimír List versus projekt podpovrchové tramvaje
Popis výsledku v původním jazyce
Již od meziválečného období probíhal v otázce řešení pražské hromadné dopravy spor mezi zastánci podzemní dráhy na jedné straně a zastánci podpovrchových tramvají na straně druhé. Spor vyvrcholil v šedesátých letech minulého století. V roce 1962 vydala tehdejší vláda usnesení, kterým rozhodla ve prospěch podpovrchových tramvajových tratí, přičemž jejich výstavba byla zahájena v roce 1966. Když se následně rozvinula veřejná polemika zpochybňující správnost této koncepce, uložila vláda předsedovi Státní komise pro techniku ji znovu prověřit. Byla proto jmenována čtrnáctičlenná oponentní rada, která si vyžádala stanovisko od několika našich i zahraničních expertů. Mezi jinými oslovila také prof. Vladimíra Lista, který byl po seznámení se s příslušnými materiály zděšen naivností, nesmysly a nemožností celého projektu. K podobnému závěru dospěla i řada dalších odborníků, např. architekt Jaroslav Frágner. Oponentní rada však k jejich názoru nepřihlédla a jednohlasně dospěla k závěru, že tram
Název v anglickém jazyce
Vladimír List versus the Project of a Subterranean Tram
Popis výsledku anglicky
From the interwar period, a dispute was going on about the arrangement of the Prague public transport between the supporters of underground railway on one side and those of subterranean trams on the other. The dispute culminated in the 1960s. In 1962, the government of that time issued a resolution in support of subterranean trams and their building started in 1966. A subsequent public debate, however, cast doubt upon this conception and the government assigned the President of the State Commission forTechnology with a task of its re-examination. This is why a fourteen-member board of opponents was nominated. The latter asked several Czechoslovak as well as foreign experts for their viewpoints. An array of other experts arrived at a similar conclusion. The opponents? board, however, did not take account of their views and decided in one voice that the tram going under the terrain surface through the city centre was a correct solution. In November 1966, however, an agreement was signed
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vladimír List: Žil jsem pro elektrotechniku
ISBN
978-80-7037-215-9
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
235-253
Počet stran knihy
279
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—