Motoristická spolková samospráva ? známá, či neznámá? Vybrané momenty z vývoje motoristické spolkové samosprávy do roku 1945
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F12%3A%230000271" target="_blank" >RIV/00023299:_____/12:#0000271 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Motoristická spolková samospráva ? známá, či neznámá? Vybrané momenty z vývoje motoristické spolkové samosprávy do roku 1945
Popis výsledku v původním jazyce
Počátky vývoje spolků, sdružujících osoby věnující se motorismu, lze datovat mezi roky 1883 až 1900. Již zde se lze setkat s problémem definice motoristických spolků. Spolky tvořily jejich členové. To, kolik bude mít spolek členů, bylo důležitým faktorempro stav financí. Spolky se lišily podle toho, zda se jednalo o spolky s jednací řečí českou, německou či utrakvisticky s oběma. Dalším faktorem byl region, ve kterém spolek působil (spolky regionální) či značka, jejichž uživatel spolek sdružoval (spolky kolem konkrétních automobilových či motocyklistických značek). V neposlední řadě byla důležitým faktorem i účast známých osobností (politici apod.) na spolkovém životě toho či onoho spolku. Všechny spolky sice vznikaly na základě spolkového zákona (č.134/1867 RGBl.), nicméně při podrobnějším pohledu se v některých parametrech značně lišily např. způsobem volby členů, typologizací členstva, spolkovou symbolikou apod. Po celou dobu trvání RČS je ve spolcích rovněž znát jejich prorůstání
Název v anglickém jazyce
Autonomy of Motoring Clubs ? Known or Unknown? Selected Moments from the Development of Autonomy of Motoring Clubs up to 1945
Popis výsledku anglicky
The beginnings of clubs, uniting people devoted to motorism, can be dated back to 1883?1900. The problem of defining motoring clubs can be encountered as early as that time. The clubs were established by their members and the number of members was a factor determining club?s financial situation. The clubs differed in spoken language (Czech, German, and ?utraquist? with both two languages). All the clubs were established on the basis of the association law (No. 134/1867 RGBl.); nevertheless, they differed in ways of voting, typologization of members, club symbolism, etc. In the development of motoring clubs, we can follow at least two domains: the clubs? own activities and their links to politics. In the period of the ?First Republic? we can follow mutual struggles of individual clubs, as well as they struggling with Autoklub republiky československé (AKRČS, Auto Club of the Czechoslovak Republic). During the whole existence of the ?First Republic?, there was obvious clubs? growth throu
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894?1945
ISBN
978-80-7037-216-6
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
209-214
Počet stran knihy
309
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—