Stíhací letoun Hawker Hurricane a ČKD. Několik poznámek k možnosti vyzbrojení československého letectva moderními britskými stíhačkami v roce 1938
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F14%3A%230000325" target="_blank" >RIV/00023299:_____/14:#0000325 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stíhací letoun Hawker Hurricane a ČKD. Několik poznámek k možnosti vyzbrojení československého letectva moderními britskými stíhačkami v roce 1938
Popis výsledku v původním jazyce
From the 1920s, the ČKD enterprise endeavoured to break into the aircraft industry. In spite of all the efforts, the company succeeded only partially in breaking the monopoly of Avia, Aero, and Letov aircraft factories. The ČKD company collaborated withforeign aircraft producers in France and Great Britain, and made their aircraft ? the engines in the first place ? under licence. The company made an effort to introduce, for example, the British Rolls-Royce aircraft engines into the Czechoslovak Air Forces. In September 1938, shortly before the Munich Crisis, the ČKD's managing board approved purchasing one Hawker Hurricane Mk.I fighter and option for its licenced production. However, due to the political situation, the purchase did not take place. Thepaper deals with the following issues: whether Czechoslovakia had a chance of obtaining the modern British fighters, and how much were British political representatives and the Czechoslovak Army were disposed to the purchase. There is al
Název v anglickém jazyce
Hawker Hurricane Fighter and the ČKD Enterprise. Some Comments Regarding the Possibilities of Equipping the Czechoslovak Air Forces with Modern British Fighters in 1938
Popis výsledku anglicky
ČKD měla již od dvacátých let snahu se prosadit v leteckém průmyslu. Přes veškeré snahy se jí podařilo zlomit monopol leteckých továren Avia, Aero a Letov pouze částečně. ČKD spolupracovala se zahraničními leteckými výrobci ve Francii a Velké Británii, jejichž letadla, ale především letadlové motory vyráběla v licenci. Do československého vojenského letectva se například snažila prosadit britské letadlové motory Rolls-Royce. Krátce před mnichovskou krizí v září 1938 schválila správní rada koncernu ČKD nákup jednoho kusu stíhacího letounu Hawker Hurricane Mk.I a opce na licenční výrobu. Vzhledem k politické situaci k realizaci tohoto záměru nedošlo. Otázkou, zda vůbec mělo Československo šanci získat do výzbroje moderní britské stíhací letouny, nakoliktomu byla nakloněna britská politická reprezentace a nakolik československá armáda, se zabývá tento článek. Pozice Československa je zde analogicky porovnána se stejnou snahou Belgie, Rumunska, Království SHS, Polska a Řecka.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Fenomén ČKD. Příspěvek k dějinám pražského strojírenského koncernu Českomoravská-Kolben-Daněk
ISBN
9788070372197
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
195-205
Počet stran knihy
326
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—