Šofér, který změnil dějiny. Za volantem vstříc atentátu v Sarajevu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00023299:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Šofér, který změnil dějiny. Za volantem vstříc atentátu v Sarajevu
Popis výsledku v původním jazyce
Roku 1914 obdržel hrabě Harrach rozkaz, účastnit se manévrů v bosenském Sarajevu a být se svým vozem i řidičem k dispozici generálnímu inspektorovi branných sil monarchie a následníkovi trůnu, arcivévodovi Františku Ferdinandovi d´Este. Hrabě Harrach proto podnikl na svou dobu jedinečnou expedici po Evropě a s Leopoldem Lojkou za volantem dojel ze svého vídeňského paláce do Sarajeva vlastním vozem. Cestovatelé opustili Vídeň 31.5.1914 ráno, svého cíle Sarajeva dosáhli po mnoha útrapách dne 18. června 1914. Konec manévrů byl plánován na neděli 28. června 1914, tento den měl být vyhrazen pro slavnostní jízdu městem. František Ferdinand si s manželkou Žofií zvolil pro tuto vyjížďku právě Harrachův otevřený vůz s řidičem Lojkou. A právě tato okolnost (společně s dalšími souhrami náhod) způsobila, že se Leopold Lojka jako zcela neznámý člověk nepřímo podílel na vytvoření vítané záminky válkychtivých mocenských kruhů a tím i na běhu světových dějin. Při soudním procesu s atentátníky rovněž vypovídal jako svědek, identifikoval Gavrila Principa a okolnosti atentátu sám podrobně popsal v dodnes dochované rukopisné zprávě.
Název v anglickém jazyce
The Chauffeur who changed History. Driving towards the Sarajevo Assassination
Popis výsledku anglicky
In 1914, Count Harrach was commanded to participate in manoeuvres in Sarajevo in Bosnia and to be at disposal – together with his car and chauffeur – to Archduke Franz Ferdinand d'Este, the heir to the throne and Inspector General of the Armed Forces of the Monarchy. So, Count Harrach made a unique trip from his Vienna palace to Sarajevo in his own car with Leopold Lojka behind the steering wheel. They left Vienna in the morning on May 31, 1914 and, after many hardships, reached Sarajevo on June 18, 1914. The manoeuvres' end was scheduled for Sunday, June 28, 1914, which day was to be reserved for a festive drive through the town. Franz Ferdinand and his wife Sophia selected for their drive Harrach's open car with Lojka as the chauffeur. Due to this very circumstance (and several other coincidences), Leopold Lojka indirectly took part in the “shaping of the world's history”. He was also interrogated as a witness in the trial with the assassinators, identified Gavril Princip, and described the circumstances of the assassination in a handwritten report which has been preserved up to now.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7037-291-3
Počet stran knihy
206
Název nakladatele
Národní technické muzeum - Mladá fronta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—