Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/00023299:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích.

  • Název v anglickém jazyce

    Truck Cranes. The History of the Production and Development of Construction Machines in the Czech lands IV.

  • Popis výsledku anglicky

    The book surveys the production and import of truck cranes, as well as their use in former Czechoslovakia in the period from the interwar years to the turn of the 1990s when significant social changes were taking place. The first truck cranes originated in the US at the end of the 1920s. With a few exceptions, truck cranes were neither manufactured, imported, nor used in Czechoslovakia until the Second World War. The first simple crane vehicles appeared in the Czech Lands shortly before the outbreak of WWII: it was the German occupation army who brought them there. Further crane vehicles brought to West Bohemia engineering corps of the US Army which liberated this area in 1945. The first genuine Czech crane extension for a truck chassis was made soon after WWII, on the initiative of a private Horák and Hlava company of Prague. The crane extension with designation K-32 was imported from the Soviet Union on the chassis of the new ZIS 150 4-ton truck. The latter was followed other models. Accordingly, up to the mid-1960, it wasn’t possible to import any mobile cranes from western countries to Czechoslovakia. In the mid-1960s, when political and economic situation started to thaw, renowned German and British producers were the first to offer for sale their products. The English Jones and Cole firms were the first exhibit their truck cranes at the Brno fair. Among the products from the German Federal Republic were high-quality crane vehicles made by firms like Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, and Kässbohrer. Class of truck cranes with a loading capacity of up to 20–28 tons was sufficiently provided for by domestic production, or by import from the countries of the Council for Mutual Economic Assistance (COMECON); therefore, only those truck cranes that were not available in Czechoslovakia or COMECON countries were ordered from western countries. Because of the shortage of convertible currency, it was possible to buy just a single or a few such items. A variety of crane extensions – made by companies like Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, and Bumar – were mounted on Tatra vehicle chassis. Some of them operated in Czechoslovakia, while other were just assembled there and operated in other countries.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7037-279-1

  • Počet stran knihy

    181

  • Název nakladatele

    Národní technické muzeum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy