Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/00023299:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích.
Název v anglickém jazyce
Truck Cranes. The History of the Production and Development of Construction Machines in the Czech lands IV.
Popis výsledku anglicky
The book surveys the production and import of truck cranes, as well as their use in former Czechoslovakia in the period from the interwar years to the turn of the 1990s when significant social changes were taking place. The first truck cranes originated in the US at the end of the 1920s. With a few exceptions, truck cranes were neither manufactured, imported, nor used in Czechoslovakia until the Second World War. The first simple crane vehicles appeared in the Czech Lands shortly before the outbreak of WWII: it was the German occupation army who brought them there. Further crane vehicles brought to West Bohemia engineering corps of the US Army which liberated this area in 1945. The first genuine Czech crane extension for a truck chassis was made soon after WWII, on the initiative of a private Horák and Hlava company of Prague. The crane extension with designation K-32 was imported from the Soviet Union on the chassis of the new ZIS 150 4-ton truck. The latter was followed other models. Accordingly, up to the mid-1960, it wasn’t possible to import any mobile cranes from western countries to Czechoslovakia. In the mid-1960s, when political and economic situation started to thaw, renowned German and British producers were the first to offer for sale their products. The English Jones and Cole firms were the first exhibit their truck cranes at the Brno fair. Among the products from the German Federal Republic were high-quality crane vehicles made by firms like Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, and Kässbohrer. Class of truck cranes with a loading capacity of up to 20–28 tons was sufficiently provided for by domestic production, or by import from the countries of the Council for Mutual Economic Assistance (COMECON); therefore, only those truck cranes that were not available in Czechoslovakia or COMECON countries were ordered from western countries. Because of the shortage of convertible currency, it was possible to buy just a single or a few such items. A variety of crane extensions – made by companies like Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, and Bumar – were mounted on Tatra vehicle chassis. Some of them operated in Czechoslovakia, while other were just assembled there and operated in other countries.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7037-279-1
Počet stran knihy
181
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—