První vzlety letadel těžších vzduchu na Nymbursku (1910–1911)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F21%3AN0000029" target="_blank" >RIV/00023299:_____/21:N0000029 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.soapraha.cz/Files/studie%20a%20zpr%C3%A1vy%209_2%20obsah.pdf" target="_blank" >http://www.soapraha.cz/Files/studie%20a%20zpr%C3%A1vy%209_2%20obsah.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
První vzlety letadel těžších vzduchu na Nymbursku (1910–1911)
Popis výsledku v původním jazyce
Poprvé se veřejnosti na Nymbursku představil Jan Kašpar, první český pilot letadel těžších vzduchu, na vojenském cvičišti v Lysé nad Labem dne 7. srpna 1910. Byla to jeho čtvrtá veřejná letecká přehlídka po letech v Pardubicích, v Hradci Králové a Jaroměři (Josefově). Týden po přeletu Lysé nad Labem famózně létal před deseti tisíci diváky na pražském Proseku. Spolu s Janem Kašparem je také právem počítán mezi průkopníky letectví v zemích Koruny české jeho bratranec Eugen Čihák, který svůj první veřejný let podnikl 16. července 1911 v Lázních Poděbrady. Jan Kašpar se na Nymbursko vrátil, ale tentokrát opravdu neplánovaně. Měl letět z Pardubic do Jičína dne 13. října 1911, ale cestou se ztratil a musel nouzově přistát u Kostomlat nad Labem. Podařilo se mu dotankovat a doletět zpět nad Nymburk, přes který chtěl letět do Jičína, ale znovu se ztratil. Když zjistil, že letí nad Kolínem, rozhodl se letět zpět do Pardubic a natankovat. Krátce před přistáním však těžce havaroval poblíž pardubického letiště u Jesničánek.
Název v anglickém jazyce
The first flights of heavier-than-air airplanes in the Nymburk region (1910–1911)
Popis výsledku anglicky
Jan Kašpar, the first Czech pilot of heavier-than-air airplanes, first introduced himself to the public in the Nymburk Region at the military training ground in Lysá nad Labem on 7 August 1910. It was his fourth public air show after his flights in Pardubice, Hradec Králové and Jaroměř (Josefov). A week after the Lysá nad Labem flight, he famously flew in front of ten thousand spectators in Prague’s Prosek. Along with Jan Kašpar, his cousin Eugen Čihák, who took his first public flight on 16 July 1911 in Lázně Poděbrady, is also rightly counted among the pioneers of aviation in the Lands of the Bohemian Crown. Jan Kašpar returned to the Nymburk Region, but this time it was truly unplanned. He was supposed to fly from Pardubice to Jičín, but got lost on the way and had to make an emergency landing near Kostomlaty nad Labem on 13 October 1911. He managed to refuel and flew back over Nymburk, through which he wanted to fly to Jičín, but got lost again. When he found out that he was flying over Kolín, he decided to fly back to Pardubice and refuel. Shortly before landing, however, he crashed heavily near the Pardubice airport at Jesničánky.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studie a zprávy. Historický sborník pražského okolí
ISSN
1805-3874
e-ISSN
—
Svazek periodika
9 (2021)
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
59-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—