Z Černivců až do Japonska. Veřejné vzlety ve východní Haliči a Bukovině v roce 1910
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F24%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00023299:_____/24:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-akce/publikace/detail-publikace/paginae-historiae-32-1-2024" target="_blank" >https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-akce/publikace/detail-publikace/paginae-historiae-32-1-2024</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Z Černivců až do Japonska. Veřejné vzlety ve východní Haliči a Bukovině v roce 1910
Popis výsledku v původním jazyce
První veřejný vzlet se uskutečnil 3. ledna 1910 v Praze. Někteří Češi a/nebo lidé žijící a pracující na území českých zemí se pokoušeli o letecká vystoupení v několika lokalitách habsburské monarchie, případně i na území dnešní Ukrajiny. Můžeme jmenovat mimo jiné veřejné vzlety ve Lvově (24. dubna 1910) a v Černivcích (23. října 1910). V souvislosti s veřejnými lety v roce 1910 ve východní Haliči a Bukovině, konkrétně ve Lvově a Černivcích, můžeme najít české stopy, i když pouze Jan Kašpar byl rodilý Čech. Otto Hieronimus byl Němec, rodák z Kolína nad Rýnem, ale v té době pracoval jako šéfkonstruktér u firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, a vídeňský rodák ing. Heinz Elpel později pracoval u pražské firmy Breitfeld, Daněk & Co. a od srpna 1913 byl konstruktérem u firmy Etrich Flugzeugwerke jednoho z nejlepších rakouských leteckých konstruktérů Igo Etricha, rodáka z Horního Starého Města (Oberaltstadt) u Trutnova. Není proto od věci připomenout okolnosti těchto letů. A pozdější osudy obou letadel rozhodně nebyly bezbarvé. I když někdejší Elpelovy letouny skončily v Japonsku ještě před vypuknutím 1. světové války.
Název v anglickém jazyce
From Chernivtsi to Japan, public take-offs in eastern Galicia and Bukovina in 1910
Popis výsledku anglicky
First public take-off was conducted at Prague on 3 January 1910. Some of Czechs and/or people living and working in the territory of Czech lands tried to make air performances in several localities in the Habsburg monarchy, eventually as well on the territory of contemporary Ukraine. We can name public take-offs in Lviv (24 April 1910) and Chernivtsi (23 October 1910) among others. In connection with public flights in 1910 in eastern Galicia and Bukovina, specifically in Lviv and Chernivtsi, we can find Czech traces, although only Jan Kašpar was a native Czech. Otto Hieronimus was a German, a native of Cologne, but at that time he was work-ing as a chief-designer at Laurin & Klement in Mladá Boleslav, and Vienna-born Ing. Heinz Elpel later worked for the Prague company Breitfeld, Daněk & Co. and from August 1913 he was a designer at the Etrich Flugzeugwerke company of one of the best Austrian aircraft designers, Igo Etrich, a native of the Upper Old Town (Oberaltstadt) near Trutnov. Therefore, it is not out of place to recall the circum-stances of these flights. And the later fate of both aircraft was certainly not colorless. Even, if former Elpel ́s aircraft ended up in Japan before outbreak of WW1.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paginae Historiae. Sborník Národního archivu
ISSN
1211-9768
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
275–297
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—