Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Z Černivců až do Japonska. Veřejné vzlety ve východní Haliči a Bukovině v roce 1910

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F24%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00023299:_____/24:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-akce/publikace/detail-publikace/paginae-historiae-32-1-2024" target="_blank" >https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-akce/publikace/detail-publikace/paginae-historiae-32-1-2024</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Z Černivců až do Japonska. Veřejné vzlety ve východní Haliči a Bukovině v roce 1910

  • Popis výsledku v původním jazyce

    První veřejný vzlet se uskutečnil 3. ledna 1910 v Praze. Někteří Češi a/nebo lidé žijící a pracující na území českých zemí se pokoušeli o letecká vystoupení v několika lokalitách habsburské monarchie, případně i na území dnešní Ukrajiny. Můžeme jmenovat mimo jiné veřejné vzlety ve Lvově (24. dubna 1910) a v Černivcích (23. října 1910). V souvislosti s veřejnými lety v roce 1910 ve východní Haliči a Bukovině, konkrétně ve Lvově a Černivcích, můžeme najít české stopy, i když pouze Jan Kašpar byl rodilý Čech. Otto Hieronimus byl Němec, rodák z Kolína nad Rýnem, ale v té době pracoval jako šéfkonstruktér u firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, a vídeňský rodák ing. Heinz Elpel později pracoval u pražské firmy Breitfeld, Daněk & Co. a od srpna 1913 byl konstruktérem u firmy Etrich Flugzeugwerke jednoho z nejlepších rakouských leteckých konstruktérů Igo Etricha, rodáka z Horního Starého Města (Oberaltstadt) u Trutnova. Není proto od věci připomenout okolnosti těchto letů. A pozdější osudy obou letadel rozhodně nebyly bezbarvé. I když někdejší Elpelovy letouny skončily v Japonsku ještě před vypuknutím 1. světové války.

  • Název v anglickém jazyce

    From Chernivtsi to Japan, public take-offs in eastern Galicia and Bukovina in 1910

  • Popis výsledku anglicky

    First public take-off was conducted at Prague on 3 January 1910. Some of Czechs and/or people living and working in the territory of Czech lands tried to make air performances in several localities in the Habsburg monarchy, eventually as well on the territory of contemporary Ukraine. We can name public take-offs in Lviv (24 April 1910) and Chernivtsi (23 October 1910) among others. In connection with public flights in 1910 in eastern Galicia and Bukovina, specifically in Lviv and Chernivtsi, we can find Czech traces, although only Jan Kašpar was a native Czech. Otto Hieronimus was a German, a native of Cologne, but at that time he was work-ing as a chief-designer at Laurin & Klement in Mladá Boleslav, and Vienna-born Ing. Heinz Elpel later worked for the Prague company Breitfeld, Daněk & Co. and from August 1913 he was a designer at the Etrich Flugzeugwerke company of one of the best Austrian aircraft designers, Igo Etrich, a native of the Upper Old Town (Oberaltstadt) near Trutnov. Therefore, it is not out of place to recall the circum-stances of these flights. And the later fate of both aircraft was certainly not colorless. Even, if former Elpel ́s aircraft ended up in Japan before outbreak of WW1.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paginae Historiae. Sborník Národního archivu

  • ISSN

    1211-9768

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    275–297

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus