Mezi krásnými věcmi. Několik poznámek k činnosti Karla Heraina
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000284" target="_blank" >RIV/00023442:_____/13:#0000284 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezi krásnými věcmi. Několik poznámek k činnosti Karla Heraina
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je zaměřena na působení historika umění a výtvarného kritika Karla Heraina (1890?1953) ve funkci ředitele Uměleckoprůmyslového musea v Praze (1934?1948). Cílem je ukázat, že svou činností položil základy moderně fungující muzejní instituci evropského typu. Těžiště jeho odborného zájmu leželo v oblasti užitého umění. Na základě detailní znalosti tohoto tématu Herain definoval pojem ušlechtilá výroba. Razil ho pro současné, funkční, vkusné a sériově vyráběné užité umění, které vychází z potřeb nejširších vrstev obyvatel. České příklady této ušlechtilé výroby začal prezentovat přímo v muzeu i na zahraničních výstavách, a zároveň přivážel do UPM ukázky soudobé výroby z ostatních evropských zemí. Jedním z příkladů tohoto úsilí může být založení Mezinárodní sbírky soudobého knižního umění (CIDLAC) při UPM v roce 1934, kterou vedl grafik Hugo Steiner-Prag. Pro popularizaci veškeré činnosti instituce využíval moderní mediální prostředky. Herainova propagace české i zahraniční soudobé vý
Název v anglickém jazyce
Between beautiful things: some remarks on the work of Karel Herain
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the activity of art historian and art critic Karel Herain (1890-1953) as director of the Museum of Decorative Arts in Prague (UPM) (1934-1948). The aim is to show that his activities laid the foundations of the modern functioning museum as an institution. The focus of his research interest lay in the field of applied arts. Based on a detailed knowledge of the topic, Herain coined the term ?fine production?. He used it to describe contemporary, functional, tasteful and mass-producedcommercial products, which also met the needs of a wide population. Czech examples of this fine production began to be presented in museums and international exhibitions. He also brought back to the UPM examples of contemporary production from other European countries. One example of his efforts was the foundation of an International Collection of Modern Book Art (Collection Internationale du Livre d'Art Contemporain, CIDLAC) at the UPM in 1934, led by the graphic artist Hugo Steiner-Pra
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Muzeum. Muzejní a vlastivědná práce
ISSN
1803-0386
e-ISSN
—
Svazek periodika
51
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
54-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—