Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000287" target="_blank" >RIV/00023442:_____/13:#0000287 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním tématem studie je rozbor cenzurních protokolů, které ve funkci cenzora vypracovával k obrazovým materiálům v letech 1823?1831 pozdější strahovský opat Jeroným Zeidler (1790?1870, opatem od 1834). V úvodu autoři shrnují literaturu k tématu, charakterizují Zeidlerovo cenzorské působení a uvádějí relevantní cenzurní předpisy a nařízení. Následuje analýza protokolů, včetně nástinu obvyklého postupu od předložení opusu cenzorovi až po tisk. Článek ukazuje, že předmětem cenzury se stávala poměrně široká škála výtvarných děl. Hlavní objem tvořila drobná náboženská grafika, často určená k prodeji na poutních místech. Cenzuře se předávaly také knižní ilustrace a náročnější umělecké práce, například litografické reprodukce starých mistrů. Protokoly postihují také široký okruh předkladatelů. Podrobně zachycují jak tvorbu nejvýznačnější litografické dílny v Čechách ve 20. letech 19. století, kterou provozoval Antonín Machek, tak produkci dalších litografů a měditiskařů (Gottlieb Haase a Vá
Název v anglickém jazyce
Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s
Popis výsledku anglicky
The article presents an analysis of the censorship protocols developed by Jeroným Zeidler (1790-1870), later abbot of Strahov Monastery (from 1834), for printed images when he held the function of censor. The article opens with a summary of the literature on the subject and of the applicable censorship regulations. This is followed by an outline of the censorship process from the point of a work?s submission to its publication. The article shows that censorship was applied to a relatively broad range ofartistic works, the majority of them were small religious prints intended for sale at pilgrimage sites. Book illustrations were also subject to censorship. The protocols affected a broad circle of sources of artistic works, ranging from the most prestigious lithographic workshop in Bohemia in the 1820s run by Antonín Machek to lithograph and copper-plate printers such as Gottlieb Haase and Václav Hoffmann and many others now forgotten or unknown. Many entries in the protocols were ident
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
325-340
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—