Tapiserie ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F16%3AN0000015" target="_blank" >RIV/00023442:_____/16:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tapiserie ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Uměleckoprůmyslové museum v Praze realizovalo projekt konzervace tapiserií a liturgických textilií ze svých sbírek. Byl příležitostí věnovat se nejen materiálu, ale i ikonografii objektů a jejich historii před tím, než byly začleněny do sbírky muzea. Článek se zaměřuje na tapiserie. Většina z nich přešla do vlastnictví muzea v důsledku tzv. Benešových dekretů v letech 1945–1948 a také byla restaurována předchozími majiteli. Na jednotlivých kusech lze nalézt příklady různých restaurátorských přístupů, počínaje nahrazováním chybějících dílů kusy z jiných artefaktů (např. tapiserie Aeneas a Dido), uplatňovaného zejména v 19. století. Některé tapiserie byly restaurovány pomocí prostého vyplnění chybějící části novými textiliemi, často malovanými, především temperou (např. gobelín Triumf Mordechaje). Při konzervování 2015–2016 byly tyto opravy přijaty jako součást historie objektů. Jedna tapiserie byla v minulosti opravena pomocí viskózových nití, nicméně tento materiál degradoval a byl proto nyní odstraněn a nahrazen vlnou a hedvábím (Verdura s papouškem). Technika konzervování, která byla provedena v letech 2015–2016, využila techniky všívání vlněných nebo hedvábných nití do „skeletu" podšívky.
Název v anglickém jazyce
Tapestries from the Collection of the Museum of Decorative Arts in Prague
Popis výsledku anglicky
The Museum of Decorative Arts in Prague realised conservation of tapestries and liturgical textiles from its collection. Project was an opportunity to give care to the material as well as to the iconography of the objects and their history before they were put into the collection of the museum. This article focuses on the tapestries. Most of them came to the museum due to the so called Beneš Decrees between the years 1945–1948. Most of them were restored by the previous owners. We can find examples of replacing missing parts by pieces from other tapestries (e.g. tapestry Aeneas and Dido). This way of restoring was used mainly in 19th century. Some tapestries were restored using simple textile to fill missing parts and the surface of the textile was painted, mainly with tempera (e.g. tapestry The Triumph of Mordecai). During the conservation 2015–2016 these repairs were accepted as part of the history of the objects. One tapestry was repaired with viscose threads but this material was removed and replaced by wool and silk (Verdure with Parrot). The conservation which had been done 2015-2016 used the technique of sewing wool or silk threads over the “skeleton” lining.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Textil v muzeu
ISSN
1804-1752
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2016
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
45-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—