Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00023442:_____/17:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Netkané technologie mají v českých zemích bohatou tradici už od 19. století. Po druhé světové válce byl ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně vyvíjen postup, který měl netkaný materiál původně určený pro výrobu čisticích textilií (hadrů) posunout tak, aby splňoval nároky pro teplý a zároveň lehký svrchní zimní oděv. Takový úkol plnili výzkumníci František Pohl a Václav Skála spolu s Jiřím Haluzou od konce padesátých let minulého století. Za objev Protisu získali uznání a Československo nechalo novou textilii ochránit patentem ve 12 zemích. Nečekali však, že jejich dílo bude žít ještě druhým a třetím životem: že se stane vyhledávanou technologií na poli výtvarného umění. Především brněnský Art Protis, jak byly tyto textilní obrazy nazvány, se stal v krátké době téměř nezbytnou součástí veřejných prostor a vyhledávaným bytovým doplňkem. Vyzkoušeli jej umělci zvučných jmen, jako byl Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler, věnoval se mu profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Antonín Kybal. Jinou variantu netkaných obrazů skýtaly tapiserie Aradecor s centrem ve Kdyňských strojírnách a v neposlední řadě Flordecor se svým zázemím ve Státním výzkumném ústavu textilním v Liberci. Poměrně snadná realizace, cenová dostupnost i časová nenáročnost oproti klasické tkané tapiserii způsobila nadprodukci spojenou s pokleslou kvalitou těchto netkaných obrazů, a tak určitá devalvace na konci sedmdesátých let a v letech osmdesátých způsobila, že v současnosti Art Protisy, Aradecory či Flordecory téměř zmizely z povědomí. Poslední dobou zaznamenáváme, že netkané technologie vzešlé z původního vynálezu Protisu zažívají znova návrat a zájem je především u nejmladší generace tvůrců.

  • Název v anglickém jazyce

    A Journey Towards a New Tapestry. From Protis to Art protis, Aradecor and Flordecor

  • Popis výsledku anglicky

    Nonwoven techniques have had a long tradition in Czech lands since the 19th century. After World War II, a new technique was developed at the Research Institute of Wools in Brno. It was meant to advance the non-woven material originally intended for the production of cleaning textiles (cloths) to meet the requirements for warm and, at the same time, light winter outerwear. Researchers František Pohl and Václav Skála together with Jiří Haluza fulfilled that assignment from the end of the fifties of the last century. They gained recognition for the invention of the Protis and Czechoslovakia protected the new textile with a patent in twelve countries. However, they did not expect their work to live its second and third life - that it would become a popular technique in fine arts. In particular, Art Protis from Brno, as these textile images were called, became, in a short time, almost essential part of public spaces and a sought-after home accessory. The technique was applied by famous artists such as Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler and Antonín Kybal - Professor of the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague. Another variation of non-woven paintings was offered by Aradecor tapestry with a centre in Kdyně Machine Works and, last but not least, Flordecor with its facilities at the State Research Institute of Textile in Liberec. Relatively easy implementation, affordability and short time for its production as compared to conventional woven tapestries caused overproduction associated with poor quality of these nonwoven images, and therefore its devaluation at the end of the seventies and eighties. Subsequently, Art Protis, Aradecor and Flordecor almost disappeared. Only recently, non-woven technologies developed from the original invention of the Protis have been experiencing a revival, and it is especially the youngest generation of artists that is interested in his technique.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Textil v muzeu

  • ISSN

    1804-1752

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2017

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    36-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus