Nábytek pro Artěl v genezi kubistického tvarosloví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F17%3AN0000015" target="_blank" >RIV/00023442:_____/17:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nábytek pro Artěl v genezi kubistického tvarosloví
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je koncizní analýzou kubistického mobiliáře Vlastislava Hofmana, se zaměřením především na rané návrhy a realizace spojené s Hofmanovým angažmá ve sdružení Artěl. Tyto realizace nejpříkladněji ilustrují genezi tvarosloví Hofmanovy kubistické nábytkové tvorby. Hofman publikoval ukázky z tohoto souboru v kontextu své studie o moderním nábytku roku 1911 (Umělecký měsíčník I, 1911, č. 2), kde dospěl k podstatě svých teoretických úvah – k „jednotnému systému vertikálních, horizontálních a odkloněných ploch“. Na nový stylotvorný fenomén „odkloněné/šikmé“ plochy však upozornil již roku 1909 ve svém Náčrtu na psací stůl. Formulace nového konstrukčního systému se tak objevuje u Hofmana ještě o něco dříve, než ji v březnu 1912 precizoval Pavel Janák ve známé studii Hranol a pyramida. Nábytek navržený Vlastislavem Hofmanem pro sdružení Artěl (1910–1911) se tak ocitá na počátku teoretického a výtvarného diskursu, z něhož se rodil světově uznávaný fenomén českého architektonického kubismu.
Název v anglickém jazyce
Furniture for Artěl and the genesis of a Cubist morphology
Popis výsledku anglicky
The essay analyses the stylistic development of Cubist furniture designed by Vlastislav Hofman, especially his early sketches and works associated with his activity in art studio Artěl. These suites illustrate the genesis of the cubist morphology of Hofman’s furniture design. Hofman published photographs from this suite in an essay about modern furniture (magazine Umělecký měsíčník I, 1911, n. 2) which constitutes the essence of Hofman's ideas: "a uniform system of vertical, horizontal and inclined planes". However, he had already highlighted the basic element of a new architectural style ("inclined" or "oblique" plane) in his Sketch for a writing desk (1909). Hofman’s succinct formulation of his new constructive system therefore preceded Pavel Janák’s formulation in his well-known essay Prism and Pyramid (1912). The furniture designed by Vlastislav Hofman for Artěl belonged at the start of the theoretical and aesthetic discourse that gave birth to the celebrated phenomenon of Czech Cubist architecture.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vlastislav Hofman (1884–1964): Pocta invenci
ISBN
978-80-87405-42-0
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
34-42
Počet stran knihy
151
Název nakladatele
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—