Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nábytek pro Artěl v genezi kubistického tvarosloví

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F17%3AN0000015" target="_blank" >RIV/00023442:_____/17:N0000015 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nábytek pro Artěl v genezi kubistického tvarosloví

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je koncizní analýzou kubistického mobiliáře Vlastislava Hofmana, se zaměřením především na rané návrhy a realizace spojené s Hofmanovým angažmá ve sdružení Artěl. Tyto realizace nejpříkladněji ilustrují genezi tvarosloví Hofmanovy kubistické nábytkové tvorby. Hofman publikoval ukázky z tohoto souboru v kontextu své studie o moderním nábytku roku 1911 (Umělecký měsíčník I, 1911, č. 2), kde dospěl k podstatě svých teoretických úvah – k „jednotnému systému vertikálních, horizontálních a odkloněných ploch“. Na nový stylotvorný fenomén „odkloněné/šikmé“ plochy však upozornil již roku 1909 ve svém Náčrtu na psací stůl. Formulace nového konstrukčního systému se tak objevuje u Hofmana ještě o něco dříve, než ji v březnu 1912 precizoval Pavel Janák ve známé studii Hranol a pyramida. Nábytek navržený Vlastislavem Hofmanem pro sdružení Artěl (1910–1911) se tak ocitá na počátku teoretického a výtvarného diskursu, z něhož se rodil světově uznávaný fenomén českého architektonického kubismu.

  • Název v anglickém jazyce

    Furniture for Artěl and the genesis of a Cubist morphology

  • Popis výsledku anglicky

    The essay analyses the stylistic development of Cubist furniture designed by Vlastislav Hofman, especially his early sketches and works associated with his activity in art studio Artěl. These suites illustrate the genesis of the cubist morphology of Hofman’s furniture design. Hofman published photographs from this suite in an essay about modern furniture (magazine Umělecký měsíčník I, 1911, n. 2) which constitutes the essence of Hofman's ideas: "a uniform system of vertical, horizontal and inclined planes". However, he had already highlighted the basic element of a new architectural style ("inclined" or "oblique" plane) in his Sketch for a writing desk (1909). Hofman’s succinct formulation of his new constructive system therefore preceded Pavel Janák’s formulation in his well-known essay Prism and Pyramid (1912). The furniture designed by Vlastislav Hofman for Artěl belonged at the start of the theoretical and aesthetic discourse that gave birth to the celebrated phenomenon of Czech Cubist architecture.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Vlastislav Hofman (1884–1964): Pocta invenci

  • ISBN

    978-80-87405-42-0

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    34-42

  • Počet stran knihy

    151

  • Název nakladatele

    Galerie výtvarného umění v Ostravě

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly