V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace „V lesku zlata, v záři barev“ se spolu se stejnojmennou výstavou stala prvním výstupem dlouhodobého výzkumného projektu zaměřeného na exkluzivní podmalby na skle; představuje téměř 140 prací od antiky po 19. století. Odborné zpracování sbírky započalo již koncem 80. let, v roce 1995 došlo k první spolupráci s bavorským Schlossmuseum Murnau, později také s Vitromusée Romont ve Švýcarsku a dalšími odborníky, např. F. Ryserem, W. Steinerem, R. Trepeschem či J. Geyssant. V případě podmaleb je zcela nezbytná spolupráce s technology a restaurátory, proto od roku 2003 probíhal důkladný průzkum stavu podmaleb, siluet a dvojstěnných skel. Sbírka UPM umožňuje díky různorodým fondům identifikovat příbuzné, či dokonce shodné rukopisy napříč materiály, jak je tomu zejména u prací dílny Daniela a Ignáce Preisslerů, činných na kolowratském panství ve východních Čechách přibližně od 70. let 17. století až do 30. let 18. století. Nejzásadnější však bylo určení grafických předloh, které autoři podmaleb používali. V případě barokních podmaleb se mnohdy jedná o kombinaci více grafik. V dosavadním bádání je však pravděpodobně nejzásadnější určení skupiny podmaleb dosud nazývaných jako tzv. česko-francká škola. Jedná se o významný soubor maleb s převládajícími starozákonními výjevy na pozadí antických ruin s hojným využitím zlata. Vzhledem k množství dochovaných exemplářů v českých sbírkách, vyznačujících se sice různým rukopisem, ale shodnou technikou navazující na výrobu českých dvojstěnných skel, lze předpokládat, že se jedná o práce české, možná přímo pražské provenience ze třetí třetiny 18. století. Hypotézu podporuje rovněž nalezení grafických předloh Johanna Arnolda podle Františka Karla Palka. Výzkum se nadále zaměřuje na nalezení konkrétních proveniencí, zvláště v případě tzv. česko-francké školy a také center v jihozápadních Čechách.
Název v anglickém jazyce
Gleam of Gold, Blaze of Colours. The Art of Reverse Glass Painting in the Collections of the Museum of Decorative Arts in Prague
Popis výsledku anglicky
The publication "Gleam of Gold, Blaze of Colours", accompanying an exhibition of the same name, became the first result of the longterm research project focused on the collection of exclusive reverse glass paintings; it represents almost 140 works from Antiquity to the 19th century. Since 80s there has been concentrated effort to analyse the collection. In 1995 there were the first official ties of cooperation with The Murnau Castle Museum in Bavaria, later also with Vitromusée Romont in Switzerland and with specialists, e.g. F. Ryser, W. Steiner, R. Trepesch, J. Geyssant. Reverse paintings necessitate close collaboration with technologists and restorers; since 2003 a deep survey to ascertain the condition of reverse paintings, silhouttes and double walled glass was conducted. The rich and diverse collection of the museum makes it possible to identify related or even matching personal styles in various objects, mainly in the works which could be attributed to the workshop of Daniel and Ignaz Preissler, based in the Kolowrat estate in East Bohemia from the 1670s to the 1730s. The most important thing was to find and identify engravings and prints from which the designs were taken. Especially in the case of baroque works, it is often a combination of various graphics. Thus far, in the research, became the most interesting question of the so-called Bohemian-Franconian School. That is the major grouping of as-yet anonymous works from the 18th century dominated by Old Testament scenes set within the backdrop of ancient ruins and characterised by abundance use of gold. Considering the quantity of such specimens preserved in Czech collections, albeit diverse in style, yet matching in their technique with the production of Bohemian double-walled glass, we assume that these are most likely Bohemian works, possibly even of Prague provenance from the last third of the 18th century. This hypothesis is also supported by the finding of the source - Johann Arnold´engravings after Franz Karl Palko. The research continues to focus on finding the concrete provenances, especially in the Bohemian-Franconian School and the centers in South-West Bohemia.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7101-188-0
Počet stran knihy
272
Název nakladatele
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—