Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Power Of Lace. Lace - Art - Garment 1950 - 2022 / Krajka - objekt - oděv 1950 - 2022

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F22%3AN0000014" target="_blank" >RIV/00023442:_____/22:N0000014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    The Power Of Lace. Lace - Art - Garment 1950 - 2022 / Krajka - objekt - oděv 1950 - 2022

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Umění krajky je méně známý, ale přesto svébytný druh českého volného i užitého umění. Ve výstavě se vzájemně prolínají tři roviny možného nazírání na fenomén krajky: krajka v oděvu, krajka ve volném umění a krajka jako vizuální inspirace v různých polohách tvorby současných umělců. Výstava zahrnuje dvacet tři exponátů v nápadité instalaci Pavla Mrkuse, za zvukového doprovodu K.L.A.R.A. ve spolupráci s grafickým studiem Monsters. Mezi autory oděvních modelů najdeme známá jména – Zdena Bauerová/ Eva Fialová, Jiří Adámek (ÚBOK), Daniela Flejšarová/ Eva Janoušková (E’daniely), Ilona Zárubová/ Miroslava Mašindová (mi.design), Martina Nevařilová (NAVARILA), Monika Drápalová (Modrá), Zuzana Kubíčková. Krajku ve volném umění zastupují Ljuba Krejčí, Marie Vaňková – Kuchyňková, Vlasta Šolcová, Ludmila Kaprasová, Milča Eremiášová, Emilie Frydecká, Jana Slámová, Blanka Šperková, Jitka Štenclová a Mária Danielová. Na počátku nového tisíciletí se pozoruhodný vývoj české krajky jako svébytného artefaktu uzavřel. Zdá se, jako by se možnosti využití klasických krajkářských technik ve volném umění vyčerpaly. Důvodem této skutečnosti může být pokračující odklon od oficiálního třídění uměleckých oborů v závislosti na materiálu, technikách a způsobu užití. Fenomén krajky začal být vnímán v souvislostech aktuálního vizuálního tvarosloví, které nabízí například světelné efekty městských ulic, stavební prvky architektury, strukturální systémy, přírodní útvary, pomyslné sítě vztahů i souvislostí abstraktní matematické povahy. Tento směr ukazují díla Václava Krůčka, Čestmíra Sušky a Pavla Mrkuse.

  • Název v anglickém jazyce

    The Power Of Lace. Lace - Art - Garment 1950 - 2022

  • Popis výsledku anglicky

    The art of lace is a lesser-known, yet distinctive type of Czech free and applied art. In the exhibition, three levels of possible views on the phenomenon of lace are intertwined: lace in clothing, lace in free art and lace as a visual inspiration in various positions of contemporary artists' work. The exhibition includes twenty-three exhibits in an imaginative installation by Pavel Mrkus, with soundtrack by K.L.A.R.A. in collaboration with the graphic studio Monsters. Among the authors of the clothing models we can find well-known names - Zdena Bauerová/ Eva Fialová, Jiří Adámek (ÚBOK), Daniela Flejšarová/ Eva Janoušková (E'daniely), Ilona Zárubová/ Miroslava Mašindová (mi.design), Martina Nevařilová (NAVARILA), Monika Drápalová (Modrá), Zuzana Kubíčková. Lace in free art is represented by Ljuba Krejčí, Marie Vaňková - Kuchyňková, Vlasta Šolcová, Ludmila Kaprasová, Milča Eremiášová, Emilie Frydecká, Jana Slámová, Blanka Šperková, Jitka Štenclová and Mária Danielová. At the beginning of the new millennium, the remarkable development of Czech lace as a distinctive artefact came to an end. It seems as if the possibilities of using classical lace-making techniques in free art have been exhausted. The reason for this may be the continuing departure from the official classification of artistic disciplines according to material, techniques and method of use. The phenomenon of lace began to be perceived in the context of actual visual morphology, which offers, for example, the lighting effects of urban streets, architectural elements, structural systems, natural formations, imaginary networks of relationships and contexts of an abstract mathematical nature. The works of Václav Krůček, Čestmír Suška and Pavel Mrkus show this direction.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Praha, Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    1

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce