Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jaroslav Ježek (1923 – 2002)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F24%3AN0000018" target="_blank" >RIV/00023442:_____/24:N0000018 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.upm.cz/eshop/jaroslav-jezek-1923-2002/" target="_blank" >https://www.upm.cz/eshop/jaroslav-jezek-1923-2002/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jaroslav Ježek (1923 – 2002)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jaroslav Ježek je nejznámější postavou novodobé historie výroby československého porcelánu. V porcelánovém průmyslu začal pracovat roku 1949 během své studentské praxe, první porcelánkou, v níž působil, byla Thunská továrna v Klášterci nad Ohří. Po spojení všech československých porcelánek v národní podnik Karlovarský porcelán působil Jaroslav Ježek ve Vývojovém závodě Lesov, kde pod jeho vedením připravoval tým skvělých řemeslníků prototypy pro následnou sériovou výrobu. Navržené a vyvzorované soupravy i plastiky reprezentovaly československou porcelánovou výrobu na mezinárodních výstavách a veletrzích nebo byly přihlašovány do soutěží průmyslového designu, kde pravidelně získávaly nejvyšší ocenění. Nejpopulárnějšího uznání se Jaroslavu Ježkovi dostalo na Expo ’58 v Bruselu, kde jeho souprava Elka a plastiky hřebečků patřily do kolekce oceněné Grand Prix a zlatou medailí. Během Ježkova života se měnily nejen výrobní technologie, ale i vztah společnosti k porcelánové soupravě. Z exkluzivního předmětu určeného pro sváteční okamžiky se pomalu stávalo běžné spotřební zboží. Ježek navrhoval soupravy pro běžný stůl, ale měl snahu udržet hodnoty porcelánu pomocí malosériových souborů nebo originálních dekorů. Nakreslil desítky konvic, hrnků, terin, omáčníků, dekorů a figurek, věnoval porcelánu celý život a porcelán mu na oplátku umožnil uplatnit vrozený talent. Prostřednictvím jeho porcelánových tvarů lze prakticky sledovat celý umělecký vývoj československé porcelánové soupravy i plastiky po celé velmi dlouhé období od 50. až do 90. let dvacátého století. Z jeho úspěchů, ale i každodenních snah zachycených v pracovních zápisnících lze získat představu o běžné praxi a životě v československém porcelánovém průmyslu.

  • Název v anglickém jazyce

    Jaroslav Ježek (1923 – 2002)

  • Popis výsledku anglicky

    Jaroslav Ježek is the most famous figure in the modern history of Czechoslovak porcelain production. He started working in the porcelain industry in 1949 during his student internship; the first porcelain factory he worked in was the Thun factory in Klášterec nad Ohří. After the merger of all Czechoslovak porcelain factories into the national enterprise Karlovarský porcelán, Jaroslav Ježek worked at the Lesov Development Plant, where under his direction a team of excellent craftsmen prepared prototypes for subsequent serial production. The designed and modelled sets and sculptures represented Czechoslovak porcelain production at international exhibitions and fairs or were entered into industrial design competitions, where they regularly won top prizes. Jaroslav Ježek's most popular recognition came at Expo '58 in Brussels, where his Elka set and sculptures of foals were part of a collection awarded the Grand Prix and a gold medal. During Ježek's lifetime, not only production technologies changed, but also the company's relationship to porcelain sets. From an exclusive object intended for festive moments, it slowly became a common consumer product. Ježek designed sets for the everyday table, but he was keen to maintain the values of porcelain by using small-lot sets or original decors. He painted dozens of teapots, mugs, terrines, dippers, decors and figurines, devoting his life to porcelain, and in return, porcelain allowed him to exercise his innate talent. Through his porcelain shapes, one can practically trace the entire artistic development of Czechoslovak porcelain sets and sculpture throughout the very long period from the 1950s to the 1990s. From his achievements as well as his daily efforts, captured in his working notebooks, one can get an idea of common practice and life in the Czechoslovak porcelain industry.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7101-238-2

  • Počet stran knihy

    248

  • Název nakladatele

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy