Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rodinná psychoedukace v psychiatrii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F18%3A43919473" target="_blank" >RIV/00023752:_____/18:43919473 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11120/18:43917011

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2018/3_2018/LBM_3_2018.pdf" target="_blank" >http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2018/3_2018/LBM_3_2018.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rodinná psychoedukace v psychiatrii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zapojení rodiny v terapii závažných duševních onemocnění je neopominutelnou součástí komplexní péče směřující k zotavení. Vzájemná kooperace, efektivní komunikace a dobrý vztah mezi lékařem, pacientem a jeho rodinou prokazatelně zlepšují prognózu většiny chronických onemocnění. Očekáváme-li, že se pacient a jeho blízcí stanou kompetentními partnery při dlouhodobé terapii, musíme s nimi sdílet znalosti o nemoci a její léčbě, poskytovat emoční podporu a naučit je dovednostem nezbytným k úspěšnému zvládání nemoci. Rodinná psychoedukace je intervence, jejímž cílem je předat rodinám znalosti a dovednosti tak, aby rodinné klima podporovalo úzdravu, a současně uvést na pravou míru dysfunkční etiologické teorie o příbuzných jako vinících rozvoje onemocnění. Rodinná psychoedukace patří k nejúčinnějším terapeutickým postupům u řady onemocnění, konkrétně vede k redukci relapsů chizofrenie, bipolární afektivní poruchy a periodické depresivní poruchy. Dále snižuje břímě osob pečujících o nemocné demencí, posiluje pozitivní postoje a dovednosti příbuzných pacientů s Tourettovým syndromem a poruchou pozornosti s hyperaktivitou a obsedantně kompulzivní poruchou. V přehledovém článku představujeme teoretické modely zapojení rodin pacientů do komplexní péče a nabízíme tematické okruhy a vhodná uspořádání psychoedukačních programů. Rovněž uvádíme požadavky na lektory sychoedukace, předkládáme důkazy o účinnosti a argumentujeme ve prospěch širokého zavádění psychoedukace v kontextu aktuální eformy psychiatrické péče v České republice.

  • Název v anglickém jazyce

    Family psychoeducation in psychiatry

  • Popis výsledku anglicky

    Family involvement in the treatment of severe mental illnesses is an indispensable part of comprehensive care towards recovery. Mu-tual cooperation, effective communication and a good relationship between the doctor, the patient and his/her family are proven to improve the prognosis of most chronic illnesses. If we expect patients and their relatives to become competent partners for long-term therapy, we need to share knowledge about the disease and its treatment, provide emotional support, and teach them the skills necessary to successfully manage the illness. Family psychoeducation is an intervention, providing families with relevant knowledge and skills, which empower family climate in recovery, while at the same time setting straight dysfunctional etiological theories of the relatives viewing themselves as the culprits for the development of the disease. The family psychoeducation is one of the most effective thera¬peutic approaches in a number of diseases, specifically reducing the relapses of schizophrenia, bipolar affective disorder and recurrent depressive disorder. Furthermore psychoeducation reduces the burden of people taking care of patients with dementia, strengthens positive attitudes and skills of relatives patients with Tourette’s syndrome and attention deficit hyperactivity disorder and obsessive compulsive disorder. In this review we present the theoretical models of involving patients‘ families in complex care, we offer thematic areas and suitable arrangements for psychoeducational programs and present requirements for instructors of psychoeducation. In this review we also provide the evidence on the efficacy and argue in favor of the broad introduction of psychoeducation in the context of the current reform of psychiatric care in Czech Republic.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30215 - Psychiatry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1611" target="_blank" >LO1611: Udržitelnost pro Národní ústav duševního zdraví</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychiatrie

  • ISSN

    1211-7579

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    139-146

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85055455974